Author

Jon

Browsing

 

We zijn inmiddels een week verder, een week met maatregelen in ons land en de kinderen thuis. Van tevoren had ik hier al over nagedacht. Wat als… wat kan ik doen? Ik kan je zeggen, ik had veel bedacht, maar daar is weinig van terecht gekomen. Ik ben in ieder geval een moeder / juf die thuis niet met een strak schema werkt. Hoe dit ging? Dat lees je hier…

 

15 maart

 

Ik schreef deze dag een blogartikel over de dingen die ik zou doen tijdens een lockdown. Want in mijn hoofd was ik al bezig met thuis blijven en de kinderen thuisleren.

De eerste dag zag ik strakke schema’s van ouders voorbij komen. Ik ben een moeder die daar thuis niet mee werkt. Ik dacht ik zie het wel, het komt vast goed. En dat is wat er ook gebeurde. De eerste week vloog voorbij…

 

Week 1

 

Maandag werd ik verwacht op mijn werk. Als juf moesten we een aantal zaken bespreken rondom het thuis onderwijs. Onze eigen kinderen hebben deze dag met oma doorgebracht en vooral genoten van het mooie weer. Dag 1 hebben zij dus nog geen schoolwerk gemaakt. Oké, op lezen na, maar dat doen we standaard.

 

Op dinsdag werkte ik thuis aan de administratie en kregen we bericht het schoolwerk van de kinderen op te halen. Ze zijn daarna ook meteen aan de slag gegaan met hun dagtaken. Samen met de jongste een leuk weekpoppetje geknutseld, net zoals op school.

 

De woensdag stond ik ingepland om leerlingen op te vangen Dit deed ik samen met een collega en er waren 3 leerlingen op school. Onze eigen kinderen werden door Omi opgevangen. In de middag ben ik thuis met ze aan de slag gegaan. Voor de jongste, groep 2, had ik nog wat werkjes vanuit mijn eigen school meegenomen.

 

Donderdag. Een vriendin die in het ziekenhuis werkt had opvang nodig. Haar oudste zoontje is bij ons gekomen. Jaja, dit stond op mijn lijstje van “Wat kan ik doen”. Ik was blij dat ik haar kon helpen. Met zijn drietjes hebben de kinderen gespeeld. Rond 10.15 zorgde ik voor “pauze” met wat fruit. Ik kon tussendoor iets van mijn lijstje doen, de voorraadkast opruimen.

Rond 12:00 werd hij weer opgehaald en zijn wij gaan lunchen. Meteen na de lunch een wandeling gemaakt. En daarna huiswerk. Rond 15.15 was het weer tijd voor wat te drinken en lekkers.

 

Vrijdag. Ook dit is een standaard vrije dag van mij. Geen strakke planning bij ons in huis maar wel wat richtlijnen. Zoals 10.15 fruit pauze, 12:00 lunch en 15.15 wat lekkers. Uhm ja, tussendoor werd wel een keer een extra snoepje gepakt, maar dat mag best. Ik vind dat ze het prima doen, thuiswerk maken. Beide een hele week zonder mopperen. Samen met de oudste, groep 5 alles nagekeken en verbeterd indien nodig.

 

Op vrijdag bedacht ik me wel dat het handig zou zijn om een activiteiten lijstje te maken. Deze week ging echt wel goed, maar mochten ze zich gaan vervelen hebben ze een lijstje met wat ze kunnen doen. De oudste een geschreven lijstje en de jongste een lijstje met picto’s.

Hier hebben ze vandaag al gebruikt van gemaakt. Niet echt uit verveling, maar meer omdat ze het leuk vinden om aan te kruisen wat ze allemaal gedaan hebben. Er staat namelijk ook 1 uur huiswerk ochtend en 1 uur huiswerk middag op en verplicht even buiten spelen. Nu is dat laatste bij ons geen probleem. De kinderen gaan uit zichzelf al geregeld naar buiten. Maar we hebben dan ook geluk met het weer…

 

Mijn lijstje

 

De eerste week vloog dus voorbij, voornamelijk ook omdat ik nog 2 dagen gewoon op mijn werk was. Deze week zal ietwat anders verlopen. Maar ook voor nu, geen strak schema.

De weekenden zijn overigens huiswerk vrij. Ik ben zelf toen aan de slag gegaan met wat punten op mijn lijstje. Zo ben ik begonnen in een boek. Uhm, wel een ander boek dan mijn leeslijst, maar goed. En verder heb ik de kinderkasten al opgeruimd en naar hun lente/zomer kleding van afgelopen jaar gekeken, de voorraadkast had ik donderdag al gedaan dus toch wat kunnen doen van mijn voorgenomen punten.

 

Maar alles loopt anders dan anders, wellicht dat hierdoor niet alles gaat lukken van wat ik van tevoren bedacht had. We leven een beetje van dag tot dag en we blijven positief denken!

Lichtpuntje voor mezelf. Ik heb afgelopen week al veel gewandeld. Voor de kinderen even fijn om buiten te zijn. Zij op de fiets en wij lopend. Ook met de fiets een boodschapje gedaan en een thuis work-out. Ik merk dat beweging me op dit moment goed doet.

 

Hoe gaat het bij jullie? Werken jullie met een druk schema?

 

 

 

 

De eerste week thuisschool zit erop. Ik moet eerlijk zeggen, deze week ging vrij snel voorbij. Beide kinderen hebben van school werk gekregen en hebben er zonder mopperen aan gewerkt. Door het mooie weer werd er ook nog veel buiten gespeeld. En verder is er natuurlijk tijd genoeg voor leuke gezelschapsspelletjes.

 

Spelletjes

 

Nu we vrijwel allemaal thuis zijn is er voldoende tijd om een spelletje te spelen. Voor jonge kinderen ook nog leerzaam. Daarnaast gaat de tijd zo vlugger voorbij en geniet je met je gezin van het samenzijn.

Op mijn blog deel ik geregeld spellen met jullie. En dit keer maak ik een overzicht van onze spel tips. Ik kies er 10 uit die ik nogmaals met jullie deel.

Mocht je je toch vervelen de komende twee weken (en ik ben er bang voor, maar misschien nog wel langer) is het wellicht een idee om wat nieuwe spellen te bestellen.

 

Door op de link te klikken kom je uit bij het blogartikel over dit spel!

 

1.Uno. Kaartspellen zijn nu eenmaal leuk. En ook nog eens makkelijk te spelen met het gehele gezin. Met de jongste spelen we de junior versie maar met onze oudste dochter de gewone uno.

 

2.Familie poen en Animal party zijn beide ook spellen met kaartjes. Familie poen wordt gespeeld door onze oudste dochter. Tevens leert ze hierbij geld tellen. Animal party valt vooral bij onze 6 jarige in de smaak, dobbelen maar.

 

3.Op het moment wordt er bij ons veel stratego junior gespeeld. En ook ik als ouder vind dit ontzettend leuk om te spelen. Het spel heeft twee varianten. Voor verschillende leeftijden is het daarom ontzettend leuk.

 

4.Doolhof junior. Logisch denken is hierbij belangrijk. Dus ook nog eens leerzaam. Ook een spel dat veel uit de kast wordt gehaald.

 

5.Zin om te lachen? Dan is Rakker kakt erg leuk. Valt vooral bij de jongere kinderen in de smaak. Rakker maakt namelijk veel scheet geluidjes totdat hij een drolletje uitpoept.

 

6.Wil je je kind iets leren over het verkeer? Dan is “Veilig verkeer” een ideaal spel. Je bent dan meteen met thuiswerk bezig.

 

7.Wij spelen dit spel niet meer, maar toen de jongste jonger was werd het bijna dagelijks gespeeld. Nijntje tikkertje. Een groot speelbord met leuke figuren en een grote dobbelsteen.

 

8.Kroko Loko. Je moet goed onthouden waar de kaartjes liggen. Je gooit met een dobbelsteen en moet dan het juiste kaartje (water-, lucht- of landdiertje) omdraaien. Wij hebben dit spel al erg lang, maar wordt door onze 6 jarige toch nog steeds gekozen.

 

9.Een leerzaam spel dat je alleen speelt is, three little pigs. Niet echt een gezelschapsspel natuurlijk, maar zeker een aanrader. Je kind leert hierdoor logisch denken.

 

10.Buurman en Buurman bordspel. Het heeft iets weg van het spel party animal. Je moet dobbelen en zo proberen je kaartje bij elkaar te spelen. Buurman en Buurman is nu eenmaal een bekend en lachwekkend duo waar veel kinderen naar kinderen op tv. Daarom zijn zulke spellen vaak in trek.

 

Veel plezier met spelletjes spelen 😀

 

 

Op dit moment is het nog onzeker of de scholen open blijven of toch worden gesloten. Maar dit zullen we snel genoeg weten, vandaag in ieder geval nog. Begrijpelijk wanneer ze dicht gaan, want iedereen wil het liefste ervoor zorgen dat het virus niet nog sneller groeit. Al zullen er naar mijn mening dan ook maatregelen moeten worden genomen m.b.t. restaurants en winkels. Maar dat terzijde.

Als juf is de kans dus groot dat ook ik twee weken thuis ben, stiekem heb ik in mijn hoofd al bedacht wat ik dan kan gaan doen…

 

Juf

 

De meeste lezers weten dat ik in het onderwijs werk. Ik doe dit met plezier. Mochten de scholen open blijven zet ik me 100% in. En ja met een kleuterklas vol doe ik dit nog steeds graag. Goed zorgen voor hygiëne en de kinderen blijven uitleggen dat we proberen niet aan elkaar te zitten en niet aan elkaars drinkbekers te drinken.

Maar de kans is groot dat de scholen dicht gaan. Er zijn scholen waar digitaal onderwijs mogelijk is, maar ook scholen die pakketjes meegeven of handige tips.

Tijdens de stakingsdagen werd er door de meeste kinderen ook niet thuis gewerkt en dit waren toch heel wat dagen. Ouders, raak dus niet in paniek! Zeker belangrijk om thuis te blijven lezen en sommen te automatiseren. Dit is en blijft in vakanties ook belangrijk. En eerlijk is eerlijk er zijn ook ouders, o.a. de zorg, die gewoon moeten werken en deze ouders hebben echt geen mogelijkheid om thuis met hun kind(eren) te leren.

 

Maar in deze situatie zal er vast en zeker iets bedacht worden door de scholen om de kinderen toch leerwerk te geven.

 

Maar goed, ik heb me dus al bedacht wat ik zelf kan doen om deze twee (lange) weken door te komen. De bedoeling is dan natuurlijk zoveel mogelijk thuis te blijven. En daarnaast heb ik dan natuurlijk ook mijn twee eigen kinderen thuis.

 

Wat te doen?

 

    • Ik heb nog wat achterstallig administratie werk m.b.t. mijn jufwerk. Dit kan ik dan in orde maken. Ook moet ik nog een cursus volgen. Hiervoor heb ik dan voldoende tijd. En tevens start er na de twee weken schooldicht een nieuw thema, waar ik alvast mee aan de slag kan.

 

    • Werkjes van de kinderen opruimen. Op zolder ligt een stapel tekeningen, werkbladen etc van de kinderen. Deze kan ik uitzoeken en in hun bewaarmap doen.

 

    • Met de kinderen zorgen dan ze ook wat educatiefs doen op een dag. Met onze oudste, groep 5, samen lezen of sommetjes automatiseren. Met de jongste, groep 2, leuke werkblaadjes maken. Daarnaast kunnen ze zelf online oefenen. O.a. op squla, gynzy.kids of ambrasoft.

 

    • De lente schoonmaak houden. Een klusje dat er anders toch niet zo snel van komt. Alle kastjes opruimen en schoonmaken.

 

    • Starten met mijn boeken lijstje. Daarnaast heb ik ook nog een stapel tijdschriften om te lezen.

 

    • Knutselen met de kinderen. Via pinterest nog genoeg leuke ideetjes om te doen.

 

    • De kledingkasten opruimen, lente/zomer kleding van afgelopen jaar passen en eventueel weggeven of verkopen.

 

    • Hopelijk is het mooi weer en kunnen we wel de tuin in. We boffen met een grote tuin. Hier kan ik samen met kinderen onkruid wieden, buitenspeelgoed opruimen, hun fietsen poetsen etc. Want ik denk dat we heel blij zijn dat we even naar buiten kunnen.

 

    • De voorraadkast een beurt geven. Uhm ja, deze ligt stiekem toch een klein beetje voller dan normaal. En nee, ik heb niet geplunderd. Geen rollen wc-papier. Maar toch, je ziet om je heen zoveel geplunder dat ik toch even een paar extra dingen heb meegenomen. En dat heb ik de kast “ingegooid”

 

    • Mocht het nodig zijn wil ik ook een dag andere kinderen opvangen. Nu werken er veel ouders van vriendjes en vriendinnetjes ook in het onderwijs. Maar mocht er een ouder zijn die vast zit, vang ik met liefde hun kind(eren) een dagje op.

 

    • De speelkamer een grote beurt geven. Hier is afgelopen donderdag een nieuwe achterdeur ingezet. En het oude kozijn van de deur eruit halen zorgde nogal voor wat stof. En dat kan dus wel een schoonmaakbeurt gebruiken.

 

    • Aan mijn blog werken. Proberen wat vooruit te schrijven.

 

 

    • Of het ervan gaat komen, dat weet ik nog niet. Maar in mijn hoofd ben ik er natuurlijk mee bezig. Ik hoop van harte dat iedereen vanaf nu de adviezen goed gaat opvolgen.

      Gisteren ben ik nog even snel de stad in geweest, misschien had ik dit al niet meer moeten doen, maar ik dacht nog snel even voordat het helemaal niet meer kan.

      Thuis hebben we de kinderen al verteld dat we de komende twee weken (zichtbaar gemaakt op de kalender) we in ieder geval geen (leuke) dingen meer buiten de deur kunnen doen. Dat we ons vooral thuis moeten vermaken met elkaar en proberen wel geregeld de tuin in te gaan voor frisse lucht en veel vitamine D.

 

Maar voor nu, afwachten. Wellicht word ik als juf verwacht op school om kinderen op te vangen of om andere werkzamen te doen. En ook zal er iets bedacht worden op thuis onderwijs. Dus volledig thuis zal ik niet zijn… maar mocht dat toch het geval zijn, genoeg om me te vermaken…

 

Wat doe jij al de scholen dicht gaan? Ben je zelf thuis of moeten de kinderen naar de opvang?

 

Vaak deel ik met jullie spelletjes die vooral leuk zijn om samen te spelen, gezelligheid. Maar hier in huis hebben we ook spelletjes die leerzaam zijn. En dat is het spel Veilig in het verkeer. Een spel dat leerzaam, maar ook leuk is om te spelen. Het spel is voor kinderen vanaf 4 jaar. En onze jongste van 6 jaar, heeft er al veel van geleerd.

Leerzaam

Spelletjes spelen is vooral een gezellige, leuke bezigheid. Maar wanneer je er iets van leert is het natuurlijk helemaal mooi meegenomen. Veilig in het verkeer is een spel waarbij kinderen verschillende situaties over en in het verkeer leren.

Het spel bestaat uit drie speelborden die je aan elkaar vast klikt, 4 speel poppetjes, 60 verkeerssituatie kaartjes, 6 wegkaartjes en 1 fiche met een politie rop. Deze politie heeft een blij gezicht (dit is juist) en een sip gezicht (dit is niet juist).

Het spel

De kaartjes staan in een handig bakje, je ziet alleen de situatie. Je kijkt naar het kaartje en vertelt waarom het juist of niet juist is. Je kan dan het politie fiche erbij leggen.

Daarna neem je het kaartje uit de bak. En kijkt of je het juiste antwoord hebt gegeven. Zo ja? Dan staat er een dobbelsteen met een aantal ogen weergegeven. Zoveel stappen mag je dan vooruit.

Er zijn drie plaatsen op het speelbord waar je moet oversteken. Hiervoor liggen er naast het speelbord 6 kaartjes met situaties erop (bijv. zebrapad, weg met auto’s. verkeerslicht). Je kiest een kaartje en legt dit op de lege plek op het speelbord. Aanhankelijk wat erop het kaartje staat mag je doorlopen of moet je blijven wachten.

Praten

Door samen te praten over de situatie leer je dus over verschillende verkeerssituaties. Door er als volwassenen erbij te zitten kun je meteen samen de situatie bespreken en uitleggen. Ideaal, want zo leren ze spelenderwijs over het verkeer. Het spel heeft meer dan genoeg kaartjes. Het zijn 60 kaartjes, maar met voor en achterkant. We hebben het spel al meerdere keren gespeeld, maar we hebben niet het gevoel steeds dezelfde kaartjes te bespreken.

Het spel is o.a. hier te koop.

 

Lezen vind ik fijn, het geeft rust en ontspanning. Toch lees ik voor mijn gevoel te weinig. Er zijn genoeg momenten dat ik even een boek kan pakken maar vaak kies ik dan toch voor andere zaken. Maar over twee weken mogen we onze caravan weer neerzetten op de siezoensplek en dan betekent ook meer lezen…

 

Vakantie lezer

 

Ik kan mezelf eigenlijk best een vakantie lezer noemen. Tijdens vakanties neem ik meer tijd om een boek te lezen. De kinderen spelen en ik zit heerlijk in de zon en anders lekker warm in de voortent met een boek. De boeken lees ik dan ook vrij snel uit.

Zoals ik al schreef, over twee weken mogen we ons plekje bij de Heldense Bossen weer in orde maken. We zijn hier dan veel te vinden en ik neem dan dus weer de tijd om te gaan lezen.

 

De kinderen spelen vrijwel de hele dag samen met vriendjes. En deze tijd benut ik om te lezen. Even geen huishouden, boodschappen en andere moetjes, maar lekker lezen.

Tussendoor gaan we natuurlijk wandelen, zwemmen en naar de speeltuin met de kinderen, maar er is gewoon zoveel tijd voor mezelf.

 

Mijn boekenlijstje

 

Ik heb dan ook een lijstje boeken die ik graag de komenden 3 maanden op de camping wil gaan lezen. Heb jij deze boeken al gelezen?

 

1.Verkocht van Lisette Jonkman. Dit is het derde deel van een serie. Verkikkerd en verslingerd zijn de andere twee boeken. Ze lezen makkelijk weg, zijn humoristisch en een tikkeltje romantisch. Precies de boeken waar ik van houd. Daarom wil ik heel graag dit derde deel van de serie gaan lezen.

 

2.Zondagskind van Judith Visser. Ik las de recensie op de blog van bregblogt. Zij schrijft dat dit een aangrijpend boek is. Over een meisje met asperger, autisme. Als leerkracht vind ik dit soort onderwerpen mooi. Daarom wil ik het boek graag gaan lezen.

 

3.De tweede dochter van Jodi Picoult. Ik heb nog niet eerder een boek van deze schrijfster gelezen, maar dit lijkt mee een mooi, aangrijpend verhaal. Het gaat om een tweede dochter, Anna, die is geboren om haar zus, die lijdt aan leukemie, te redden d.m.v. haar beenmerg. Wat is de ervaring van Anna, wie is ze eigenlijk?

 

4.Schot in de roos en vlinder voor altijd van Jill Mansell. Zoals ik al schreef, ik houd vooral van boeken die makkelijk lezen, wat romantisch zijn en met wat humor erbij. En de boeken van Jill Mansell zijn dat. Oke, wel vaak jammer dat je het einde al een beetje kan voorspellen, maar toch blijf ik ze heerlijk vinden om te lezen.

 

5.De zeven zussen van Lucinda Riley. Wat ik hier echt van vind, dat weet ik nog niet. Maar ik lees er de laatste maand zoveel over. En meerdere mensen die deze serie boeken aanraad. Dus ja, ik ben van plan om eens te gaan starten met deel 1.

 

Ken jij deze boeken al? Heb je nog andere lees tips voor mij?

 

 

 

Vandaag is een extra dag, want het is schrikkeljaar. De afgelopen jaren blikte ik met jullie op deze laatste dag van de maand terug door middel van maandoverzichten. Ik ben er nog niet over uit hoe ik dit in 2020 wil gaan vormgeven, maar voor nu deel ik per 2 maanden een korte blog terugblik. Een overzichtje van de artikelen die online kwamen en eventuele update. Dus heb je iets gemist? Dan kun je het hier terug vinden…

 

Januari

 

Echte voornemens had ik niet, maar stiekem toch wel wat “doelen“. En ik moet zeggen het nieuwe jaar is best goed gestart. Zo hebben we samen met een aantal vrienden mee gedaan aan de optocht, gezellig samen. En ook het meer bewegen is me aardig gelukt. Ik doe niet aan sporten in de sportschool, maar wel aan meer bewegen. Januari was daar een top maand voor. Februari ging wat minder, maar afgelopen week heb ik het thuis bewegen met een thuis work-out weer opgepakt. Het is voor andere niet benoemenswaardig, maar in 2 maanden toch mooi 2,5 kg eraf.

 

Ook schreef ik over date uitjes. We doen het te weinig. Ik gaf wat tips en deelde de uitjes die vriendlief en ik samen graag doen. In februari hebben we even tijd voor ons samen gehad. We hadden een bruiloft en de kinderen logeerden bij mijn schoonmoeder. De volgende ochtend zijn we met zijn tweetjes heerlijk buitenshuis gaan ontbijten. En nog even een rondje stad gedaan.

 

En deze wintermaanden zijn prima om samen spelletjes te spelen. En zoals de meeste van jullie weten, deel ik graag onze speltips. De spelletjes die afgelopen maanden heel wat gespeeld zijn, zijn doolhof en rakker kakt.

 

Februari

 

Deze maand begonnen we met de meiden slaapkamer van onze dochter. Haar nieuwe bed is inmiddels getest. Of ik kan beter zeggen, haar logeerbed. Afgelopen week hadden wij carnavalsvakantie en is haar beste vriendin komen logeren.

 

Tijdens de vakantie heb ik helaas even een terugval gehad met het doelloos scrollen. Het ging zo goed. Na de vakantie, aanstaande maandag dus, ga ik mijn gsm echt weer meer wegleggen en terug naar een uurtje schermtijd per dag. Nu in de vakantie zit ik al snel aan 3 uur per dag, echt wel heel erg veel!

En dan vooral dus instagram. In de feitjes over mij, deel 4, hebben jullie dan ook kunnen lezen dat ik instagram veel vaker gebruik dan facebook. Maar echt, dit doelloos scrollen is vanaf maandag weer verleden tijd.

 

Blog

 

De afgelopen 2 maanden kwam er dus 1 artikel per week online. Het liefste wil ik er twee per week online zetten, maar genoeg andere dingen waardoor het me niet lukt. En dat is ook prima zo. Komende twee maanden? Wat jullie kunnen verwachten is weer een leuke speltip, vast en zeker iets leuks rondom Pasen, want deze moeder en juf vindt knutselen nog steeds leuk.

In ieder geval mogen we ons komende maand, wel pas op het einde, weer gaan voorbereiden voor ons campingseizoen.

 

 

Deel 4? Jazeker, jullie lezers weten nog lang niet alles over mij. Ik heb al 3 keer eerder wat feitjes over mezelf gedeeld. De laatste keer was september 2019, alweer 5 maanden geleden. Ik heb zelf even terug gelezen zodat er geen dubbele puntjes komen, maar wat er staat is nog altijd helemaal waar…. Lees je weer mee met 10 nieuwe punten?

 

In 2017 deelde ik voor de eerste keer met jullie wat feitjes over mezelf. Omdat ik weinig persoonlijk blog, leren jullie me zo wel een beetje kennen. De meeste lezers weten wel dat ik mama van twee ben en leerkracht in het basisonderwijs. Maar veel meer dan dat heb ik nooit echt verteld. Dit was in maart. In augustus deelde ik nog een keer wat feitjes over mezelf.

Daarna was het even rustig tot ik in september 2019, zo’n 5 maanden geleden bedacht nog wel eens met jullie wat dingen te delen. En ja, dit valt in de smaak. Lezers zijn stiekem toch wel nieuwsgierig. Daarnaast vind ik het leuk dat sommige feitjes, bijvoorbeeld dat ik geen koffie drink, weer heel herkenbaar zijn en ook bij jullie als lezers past.

 

Vandaag 10 nieuwe feitjes, weetjes over mij:

 

    1. Ik drink geen bier. Niet mijn smaakje! Een zoete, witte wijn vind ik wel lekker, maar veel drink ik het niet.

 

    1. Ik heb een hekel aan de badkamer schoonmaken. De douchecabine, de wasbakken, alle tegeltjes. Schoonmaken in de rest van het huis, geen enkel probleem. Maar die badkamer, uhm ja, die wordt geregeld “vergeten”.

 

    1. Ik deelde al eerder dat ik geen koffie drink, maar wel thee. En qua smaakjes ben ik totaal niet van de munt en rooibos. Doe mij maar zoete smaakjes zoals aardbei, bosvruchten of favo smaak caramelised pear.

 

    1. Ik heb vroeger jaren handbal gespeeld. Trainen en wedstrijden. Zelfs naar Denemarken met mijn team geweest. In de pubertijd even gestopt, maar een aantal jaar later toch weer begonnen. Het is en blijft een sport die ik leuk vind. Onze kinderen hebben helaas niks met handballen, stiekem best een beetje jammer.

 

    1. Even bij vroeger blijven… ofja mijn jeugdtijd. De film pretty woman was mijn favoriete film. Nog steeds vind ik deze prachtig. Waarom? Ik denk door de slogan: Some dreams come true, some don’t.But keep up dreamin’

 

    1. Ik ben dol op dikke sokken. Ik draag zelden van die dunne sokjes. Doe mij maar warme thermo sokken.

 

    1. Ik gebruik instagram veel meer dan facebook. Facebook is vooral handig voor de verkoop en winacties. Maar foto’s en 24uurs story’s deel ik graag op instagram. (En trots puntje ten opzichte van de vorige feitjes, mijn gsm gebruik is weer enorm gezakt! yaeh)

 

    1. Ik heb een navelpiercing gehad. Deze heb ik tijdens mijn eerste zwangerschap eruit gehaald en daarna niet meer terug gedaan. Ik vond het toen wel prima geweest.

 

    1. Ik series rondom ziekenhuizen geweldig vind. E.R., Grey’s, Station 19, Chicago Med….

 

    1. Ik al bijna 12 jaar juf ben. De laatste 2 jaar terug in het regulier onderwijs en dit bevalt me zo goed na ruim 6 jaar speciaal onderwijs. Minder druk en meer rust in mijn hoofd. En na heel wat jaren bovenbouw terug bij groep 1, mijn lieve kleine kleutertjes.

 

Dit waren ze weer. In totaal al 40 feitjes / weetjes die jullie over me weten. Ik ben er wel over aan het nadenken om wat meer persoonlijke blogs te gaan plaatsen, maar ik welke vorm weet ik nog niet.

Eerst konden jullie nog lezen wat ik maandelijks deed in byjon blikt terug, maar deze rubriek heb ik los gelaten. Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik precies wil gaan doen. In een kletspraatje konden jullie al wat lezen, ik heb achter de schermen inderdaad blogartikelen verwijderd of aangepast. Het idee om in februari van host over te stappen en mijn blog te professionelen heb ik even over geslagen. Dit omdat ik de laatste maanden minder blog, minder tijd, minder inspiratie en niet wetende wat ik precies wil. En vind het eerlijk gezegd dan zonder om meer te betalen. De host die ik nu heb is voldoende en jaarlijks maar een klein bedrag.

En voor een hobby blogger gaat het zo wel even prima. Mijn logo blijft, zoals ik al aangaf, misschien een ander thema als lay-out, maar geen grootse dingen….

 

Ik deelde al eerder met jullie dat onze dochter graag een andere slaapkamer wil. Ze had nog veel roze en nu ze ouder wordt, is deze smaak toch iets veranderd. Ze wilde graag grote meiden spullen en de roze spulletjes weg. Vorige week werd ze 9 jaar en kreeg ze veel leuke cadeautjes van familie en vriendinnetjes voor haar nieuwe slaapkamer. En vandaag deel ik het eindresultaat.

Van roze naar goud

Een hele poos geleden liet ik al zien dat je met een kleine verandering al een heel andere sfeer kan creëren. Zo verdwenen haar roze hartjes muurstickers en kwamen er gouden stippen voor in de plaats. Deze blijven goed plakken en ze is er nog steeds erg blij mee. Dit geeft de witte muur ook meer sfeer. In eerste instantie wilden we gewoon witte muren, maar met alle nieuwe witte meubels en het verdwenen roze was het toch wel erg wit. We besloten daarom 1 muur een kleurtje te geven. Ze koos voor een mooie, lichtgroene kleur. (de muur bij haar bureau, op de foto helaas minder goed te zien)

In combi met de gouden stippen op een andere muur, is het erg leuk geworden.

Meiden spulletjes

Een andere wens van haar was een nieuw dekbedovertrek. Ook dit werd groen met een tijgerprintje. Lekker stoer. En een tweede wens, nep plantjes. Ze kreeg een aantal kleine plantjes, zo schattig. Met nog leuke andere accessoires zoals een fotobord, lichtbord en wat kleinere dingen is de de grote meidenkamer compleet.

Nieuw bed en bureau

Ik moet er natuurlijk ook even bij vermelden dat haar bed en bureau ook nieuw zijn. Beide verjaardagscadeautjes. Het bed kochten we bij leenbakker. Er zit een logeerbed onder, ideaal. En het bureau is afkomstig van Ikea.

De overige spulletjes op haar slaapkamer komen van winkels als action en xenos. Al met al was de nieuwe slaapkamer niet zeer prijzig. Goed rondneuzen is vooral een tip. Zo kochten we het leuke ronde nachtkastje namelijk in de sale.

Wij hebben hier in huis in ieder geval een dochter die erg trots is op haar nieuwe slaapkamer. Met groen, roze en goud is ze helemaal happy!

 

Met dit winderig weer is binnen spelletjes spelen een leuke bezigheid. Ik heb al veel spelletjes met jullie gedeeld, maar nog lang niet alles. Met Sinterklaas kreeg onze jongste het spel Rakker kakt. Alleen de naam van het spel bezorgde hem al een lach op zijn gezicht.

 

Rakker kakt

 

Jonge kinderen vinden spellen met woorden als poep, kakt etc meestal al leuk. De naam Rakker kakt viel dus meteen in de smaak. Een eenvoudig spel, maar wel erg leuk.

 

 

Rakker is en tekkel met een bot in zijn mond en een rode riem. Rakker laat veel scheetjes en poept drollen. Je kan het spel met meerdere personen spelen. Leeftijd is 4+ Deze leeftijd is nodig voor de kracht van het knijpen. Dit leg ik zometeen uit.

 

Spelregels 

 

Het spel bestaat uit Rakker, een draaischijf en fiches. Een volwassen of ouder kind stopt een drolletje in  Rakker zijn mond. Met het bot sluit je het vacuüm af. Er zijn vier drolletjes geleverd bij het spel en een bewaar doosje. Maar met 1 drolletje kun je lang spelen, mits je het goed opruimt in het bewaar doosje.

 

Je draait aan de draaischijf. Daar kun je zien of je 1,2 of 3 keer in het handvat van de riem mag knijpen. Voor dit knijpen heb je wel wat kracht nodig. Daarom is het voor kinderen onder de 4 nog lastig. Het is natuurlijk het leukste om zelf te knijpen. Rakker maakt bij het knijpen van het handvat verschillende scheet geluiden. Dit blijft lachen.

Zodra het drolletje door Rakker wordt uitgepoept, mag je wisselen voor een fiche. Wie het eerste drie fiches heeft, wint het spel.

 

Wat wij ervan vinden?

 

Onze kleuter vindt het super leuk. Onze oudste dochter speelt ook nog geregeld mee. Het is gewoon een eenvoudig, maar gezellig spel om even snel te spelen. Niks leerzaams, maar wel leuk vermaak.

 

Voor het openen van de mond/bot heb je wel een ouder kind of volwassen persoon voor nodig. Het drolletje moet namelijk goed erin geduwd worden en weer vacuüm afsluiten.

 

Je koopt het spel o.a. hier. Tip van mij… houd Kruidvat goed in de gaten. Daar kocht ik het spel namelijk voor een zeer fijn prijsje!

 

 

Via instagram kwam ik een mooie tekst tegen van een oud bekende. Ze schreef dat ze een maand offline was geweest. Het voelde voor haar goed, want ze betrapte zich o.a. op doelloos scrollen uit “verveling”. En dat zette me aan het denken. 

 

Social media

 

Er zijn tegenwoordig veel social media kanalen. En ook ik maak me hier schuldig aan. Op mijn gsm staat de Facebook en instagram app. Facebook gebruik ik voornamelijk voor de verkoop groepen en leuke winacties. Instagram gebruik ik daarentegen best veel. Ik plaats zelf niet dagelijks een foto of 24uurs story, maar rond scrollen, ja teveel. Ik keek echt wel meerdere keren per dag.

 

De vraag?

 

Toen ik het stukje tekst dus las via instagram stelde ik mezelf de vraag, scrol ik ook doelloos? Uhm eerlijk? Ja, 9 van de 10 keer scrol ik voor de zoveelste keer langs de instagram foto’s. Of open ik nog even Facebook. Bang dat ik iets mis? Eigenlijk niet, want wat valt er te missen?

Doelloos scrollen is min of meer een gewoonte. Vorig jaar maart vond ik via de functie schermtijd dat ik teveel tijd doorbracht op mijn gsm. Het minderen ging me toen vrij gemakkelijk af. Toch is het doelloos scrollen er weer bij in geschoten.

 

Maar door de mooie, gevoelige tekst door deze persoon, werd ik weer aan het denken gezet. Persoonlijke reden speelt bij haar een rol, waar ik verder niet op in ga, maar gelijk heeft ze. Ik hoef uit ”verveling” niet steeds naar mijn gsm te grijpen.

 

Ik

 

Ik kan de focus beter op mezelf  richten, het doelloos scrollen achterwege laten. Of in ieder geval bijna achterwege laten. Zo af en toe moet het best kunnen, maar dit keer moet ik wel zorgen dat het niet weer stiekem oploopt.

 

Dus voor nu, focus op mezelf en minder op andermans leven door steeds maar te scrollen door alle social media kanalen.

En ik hoop dat het opnieuw een gewoonte gaat worden om mijn gsm minder op te pakken en meer mijn boeken en andere zaken op te pakken i.p.v. van doelloos scrollen…