Author

Jon

Browsing

 

Op vakantie spelen wij geregeld een spelletje. Bijvoorbeeld samen met de kinderen in de schaduw. Een soort van rust momentje van de dag. Of samen met vriendlief als de kinderen slapen. Vandaag deel ik dan ook spelletjes die wij tijdens onze vakantie vaak gespeeld hebben.

 

Kwartet
Dit jaar was kwartet toch wel het meeste gespeelde spelletje tijdens onze vakantie in Zuid-Frankrijk. Een spelletje dat de jongste alleen kan en gewoon eenvoudig te spelen is. We speelden het kwartet van Dick Bruna. Het is nog een kwartet spel van mezelf, van vroeger. En nog steeds ontzettend leuk.

In een nieuw jasje gestoken is dit kwartet nog steeds te koop.

 

Regenwormen Junior
En spelletje dat ik veel speelde met onze dochter. Het spelletje is klein en eenvoudig mee te nemen. Het spel speel je met 6 dobbelstenen en symbolen. De cijfers 4 t/m 9 komen aan bod. Leuk, leerzaam en gewoon een prima spelletje.
Na elke worp leg je de dobbelstenen met een gelijk symbool opzij. Daarna mag je stoppen of doorgooien. Pak een tegel met regenwormen van de tafel of van een andere speler. Gooi je door dan kun je misschien een betere tegel pakken. Let er wel op dat je niet teveel risico’s neemt.

 

Uno Junior
Een bekend spel voor de meeste mensen, Uno is een kaartspel. De Junior versie heeft vaak leuke plaatjes. Wij hebben The Pooh versie. Met wat hulp kan de jongste het spelletje al spelen. Er komen cijfers en kleuren in het spel voor. Ook zijn er een aantal pestkaarten, zoals raap 2 kaarten of verander van kleur.

Te koop bij o.a. bol.com

 

Rummikub
Een spel dat vriendlief en ik eigenlijk alleen maar tijdens vakantie spelen. Rummikub. We kunnen het vaak ook meerdere keren achter elkaar spelen. Soms duurt een potje wat langer, maar dat is juist leuk. Ook rummikub is een bekend spel voor veel mensen.

We hebben ook nog de junior versie. Tijdens ons voorseizoen in Nederland op de camping, hebben we de junior versie geregeld gespeeld. Naar Frankrijk hadden we deze versie niet bij ons. Een handige reisversie koop je hier.

 

Yahtzee
Wederom een klein spel, dat handig is om mee te nemen. Wij hebben een versie waarbij het spel in een rond, rood doosje zit. Ook dit is een bekend spel. Dobbelen maar en kijken op je score blaadje wat haalbaar is.

 

Speel jij ook spelletjes tijdens je vakantie? En zo ja, welke spelletjes?

 

 

Wow, wat was juli een fijne maand. Een maand waarin heel veel zon was, de maand waarin de zomervakantie van start ging en de maand waarin we naar Zuid-Frankrijk op vakantie gingen.

Einde schooljaar
De eerste week van juli was de laatste schoolweek van de kinderen. Beide kinderen sloten het jaar goed af. De kleine man gaat na de zomer vakantie verder met groep 1. Hij is half januari gestart dus mag nog even door. Onze dame gaat gewoon al naar groep 4.

5 juli was het schoolfeest. Gezellig spelletjes, broodje hamburger en drankjes. Ook was er Klink got’s talent. Onze dochter deed met 4 vriendinnetjes mee met een dansje (geleerd op de dansles van dededance). En wat waren ze trots, in de categorie dans wonnen ze de 1e prijs.

Afscheid
De dag erna, 6 juli. nam ik afscheid van mijn collega’s. Ik start namelijk met een nieuwe baan. Ik schreef er al eerder een blogje over. Ik ga terug naar het regulier onderwijs. Tijdens mijn afscheid kreeg ik veel lieve cadeautjes van collega’s.

Vakantie
De eerste paar dagen van de vakantie bracht ik samen met de kinderen door. Vriendlief was mee met de jeugdvereniging op kamp. Halverwege de week kwam hij naar huis en vetrokken we naar Zuid-Frankrijk. Voor de 5e keer naar camping La Yole in Valras Plage. Een grote camping op loopafstand van het strand. We hebben hier ruim 2 weken genoten van de zon, zee, strand, zwembaden en kleine uitstapjes die we maakten. Geluk met onze gezellige campingburen. Ze hadden 3 kinderen en het klikte ontzettend goed met onze kinderen. Dan is een vakantie nog eens extra genieten. We zochten ook schelpen tijdens onze vakantie en hier maakten we thuis iets moois van.

Laatste dagen juli
De laatste paar dagen van juli brachten we nog thuis door. Nog steeds met prachtig weer in Nederland. Bij schoonmoeder haalden we een groot zwembad op. Ze liet al eens eerder weten dat wij het zwembad mochten hebben. Voor haar alleen toch wat te groot. Hier hebben de kinderen (en wij) dan ook al heerlijk in gezwommen.

Verder ben ik nog samen met een vriendin, haar dochter en mijn dochter gaan winkelen. We zijn allemaal geslaagd voor wat leuke kleding. Ik kocht al eerder in de sale wat leuke items.

De maand juli vloog dus eigenlijk voorbij, mede door 16 dagen Zuid-Frankrijk. Inmiddels zijn we halverwege onze 4e vakantie week. Hier en daar nog wat op de planning staan. Maar vooral genieten, want voor je het weet zijn de 6 weken zomervakantie weer voorbij.

Mijn blog
Ondanks de vakantie en onze vakantie heb ik wel blogjes online geplaats. En het is me qua bezoekers aantallen zeker niet tegen gevallen. Iets minder dan gewoonlijk, maar ik heb ook minder blogjes online geplaatst.

Het meeste hebben jullie mijn terug blik van juni gelezen. Deze was helaas minder vrolijk dan juli. Het minst gelezen is de schelpen diy.

Verder werd er ontzettend veel een blog gelezen van twee jaar geleden. Deze ging over speelgoed schoonmaken. Leuk om te zien, dat een oudere blog opeens hoog van scoren.

Augustus, de maand die vandaag gestart is. Een maand waarin we nog vakantie hebben, de maand waarin mijn vader* jarig is en we iets speciaals doen (sinds hij in mei 2016 is gestorven) en de maand waarin de scholen weer starten. En vast en zeker nog veel meer…..

 

 

 

 


 

Afgelopen twee welken waren wij aan het genieten in Zuid-Frankrijk. De kinderen vinden het ontzettend leuk om schelpen te zoeken. We kwamen dan ook thuis met een tasje vol schelpen.

 

Schelpen diy
Schelpen zijn mooi, maar wat doe je er mee in Nederland. Vaak belanden onze gevonden schelpen in de schuur. En op den duur “verdwijnen” ze.

 

Maar tijdens onze vakantie maakte onze camping buurvrouw iets leuks met de schelpen. En dat idee heb ik overgenomen. Zo staan onze schelpen nu op de kast:

 

 

Wat heb je nodig:

-schelpen

– (strand)zand

-pot (ik kocht onze pot in Frankrijk bij de Carrefour, maar zeker weten ook te vinden bij bv de Action)

 

Een heel eenvoudige diy. Je vult de pot met een laagje zand. Daarna stapel je de schelpen boven op elkaar. En klaar. Ik ga onze deksel wel nog verven zodat het mooier bij onze woon inrichting past. Maar we hebben in ieder geval twee schelpen potten in huis, die vrolijk op de kast staan.

 

 

Wat doen jullie met gevonden schelpen?

 

 

 

In het zuiden en midden van het land is inmiddels de vakantie bezig. Het noorden van het land moet nog heel even wachten. Maar ik deel vandaag wat leuke ideetjes die je tijdens je vakantie met je kinderen kan doen. Dus mocht je je vervelen op een dag, kijk dan snel naar deze ideetjes.

Verf meppen

Een activiteit die het beste buiten kan. Maar ook prima onder een afdak of in een garage. Binnen in huis is echter geen goed plan, aangezien er nogal wat verf kan rond vliegen. Je neemt een wit laken of doek en dit hang je op. Je vult bakjes met verf en neemt een vliegenmepper. Met de vliegenmepper goed door de verf heen wrijven en meppen maar tegen het witte doek.

Waterspellen

Spelen met water doet het altijd goed bij kinderen. Ik deelde vorig jaar met jullie al 5 tips om met water te doen. Ook dit jaar valt de octopus nog steeds bij de kinderen in de smaak.

Tent/hut bouwen

Iets dat onze kinderen geweldig vinden is spelen in een tent of hut. Wij hebben bijvoorbeeld een tipi tent in huis waar geregeld mee gespeeld wordt. Dit kan binnen en buiten. Dekens en kussens erbij en de kinderen vermaken zich wel voor een hele tijd. Geef ze tussendoor wat te drinken met wat lekkers en ze spelen er nog veel langer mee.

Creatief bezig zijn

Tijdens vakanties, vooral met minder goed weer, is knutselen met je kind(eren) een leuke bezigheid. Je hebt dan genoeg tijd dus kan heerlijk aan de slag. Zelf kaarsen maken is bijvoorbeeld een leuk idee. Ook leuk om te maken, van bijvoorbeeld je eenzame, losse sokken in huis is een octosok. Meteen leuk om daarna mee te spelen.

Met het jonge kind kun je ook ijsjes knutselen. Valt altijd goed in de smaak.

Uitjes

Dan zijn er natuurlijk ook nog een heleboel uitjes die je kan ondernemen. Denk maar eens aan de kinderboerderij, binnen- of buiten speeltuin, bioscoop bezoekje, pretpark, dierentuin, zwembad, strandje of een museum. Zo gingen wij onlangs naar museum ‘t Locht. Ook tijdens de zomervakantie is hier van alles te ondernemen.

 

Alweer meer dan een jaar wonen we in ons, niet meer zo nieuwe, huis. De meubels van de kinderen zijn mee verhuisd. Hun slaapkamertjes werden ingericht en klaar. Inmiddels is onze jongste ruim 4 jaar en wilde ik wat kleine dingen aanpassen.

Groot bed

In de tijd dat we hier wonen is zijn peuter bed vervangen voor een groot jongens bed. Een bed dat we voor een prikkie mochten ophalen en vriendlief het bed van een likje verf voorzag. Een super resultaat. Nog altijd blij met dit grote jongens bed.

Maar boven dit bed is een grote witte muur. Geen idee wat ik hier mee wil. Tijdens een kijkje in huis kon je zien dat we leuke wolken stickers aan de muur hebben hangen. Dit is nog steeds zo. En ook deze vind ik nog altijd leuk. Ook het tapijt op de vloer en de Ikea vakkenkast (deze staat nu in  de hoogte) zijn nog aanwezig.

Maar het gaat dus om de witte muur…. en daar vond ik iets voor!

XXL Kinder Wereldkaart

Bij de Action vond ik namelijk een grote wereldkaart. Speciaal voor kinderen. De kaart staat vol met dieren en bezienswaardigheden. De kaart is zo groot dat de witte muur goed gevuld wordt. Een prima oplossing. Een echte grote “jongens” wereldkaart, waar ontzettend veel op te zien is.

De kaart kostte maar 3,59.

Dus mijn tip, zoek je nog wat leuks voor een kinderkamer, speelkamer of gewoon een grote witte muur? Kijk dan eens bij de Action. Want voor dat geld kun je het niet laten liggen. Staat leuk en ook nog eens leerzaam.|

Onze 4 jarige, maar ook grote zus van 7 vinden het beide leuk om de kaart te bekijken.

Maar ook als juf is deze kaart een tip. De kaart hangt ook in mijn klaslokaal groep 5/6. Vrolijk en leerzaam.

 

 

Wat een prachtig weer is het al een aantal dagen. Of ik kan beter zeggen, weken. En ook komende week ziet het er nog super goed uit.

Maar wat eet je nu met dit warme weer? De meeste mensen en vooral kinderen hebben minder trek door de warmte.

 

Kleine hapjes
Zelf, maar ook de kinderen hier in huis hebben minder honger met dit weer. Ik vind dit niet erg, zolang ze maar goed drinken. En af en toe een klein beetje chipjes, want dit is zout.

Maar stiekem wil ik toch dat ze iets (gezonds) eten. En zo ontdekten wij dat ze dol zijn op fingerfood. Met dit warme weer hebben wij al een paar keer genoten van een bordje vol lekkers.

Je kan er genoeg mee variëren.

Wij hebben het bordje al eens gevuld met druifjes, komkommer, worteltjes, paprika, een gekookt eitje, kleine gehaktballetjes, kippenspiesjes en blokjes kaas / worst. Van alles wat. De kinderen vinden zo’n fingerfood bordje heerlijk. Het woord zegt het al, met de handen lekker snoepen. Op deze manier krijgen ze toch voldoende eten binnen met dit warme weer.

Aangevuld met bijvoorbeeld stokbrood een prima maaltijd. Voor ons zelf af en toe een vers soepje erbij en ook wij hebben heerlijk gegeten.

 

Wat kun je nog meer eten met dit warme weer?
Bbq, natuurlijk past dit prima bij het warme weer. Maar dagelijks doe je dit ook niet. Een lekkere maaltijdsalade of gewoon een goed gevulde salade doet het ook altijd goed.

 

Wij zijn met dit weer in ieder geval niet van de aardappelen, vlees en groente of stamppotten.

Bij dit weer hoort iets “makkelijks”.

 

Wat eet jij met dit warme weer?

 

Het schooljaar is bijna voorbij. Onze dame heeft een mooi jaar in groep 3 gehad en mag volgend schooljaar starten in groep 4. Onze kleine man is in januari gestart en gaat na de zomervakantie verder in groep 1. Vrijdag is de laatste schooldag en vieren ze nog juffendag.

Een bedankje

Het is nu eenmaal leuk om de juf of meester op het einde van het schooljaar te bedanken. Voor het fijne schooljaar, de hulp of wat dan ook. Zelf ben ik ook juf. Ik roep natuurlijk net als vele anderen ” het hoeft echt niet”. Maar eerlijk is eerlijk, stiekem altijd fijn wanneer je werk gewaardeerd wordt en je een kaartje, mooie tekening, bloemetje of klein cadeautje mag ontvangen.

Toch vind ik het altijd lastig om iets te bedenken voor de juffen. Vaak wordt het chocolade of een potje met snoep. Dit keer bedacht ik iets anders. Met wat hulp van schoonzus voor o.a. het kopen van de stickertjes 😉

Een schrijf setje

Als geen ander weet ik dat juffen altijd wel pen en papier kunnen gebruiken. Pennen verdwijnen wekelijks en to lijstjes genoeg.

Ik kocht daarom het volgende:

-Letter stickers Action (rond de €0,45)

-Gekleurde pennen Action (10 stuks voor €0,99)

-Notitie blokjes Action (Rond de €0,70-€0,80 meen ik)

-Schriften Hema (3 stuks voor €2,00)

Met de stickers heb ik de naam van de juf erop geplakt. (idee van schoonzus overigens) Verder aangevuld met leuke passende woorden.

En dit samen met de twee gekleurde pennen en het blokje ingepakt.

Dit setje is voor de juf van onze dochter. Zij heeft zelf nog iets liefs op een kaartje (Prijzenmepper 10 kaarten voor €1,00) geschreven.

Folie met een lintje eromheen en ons juffen bedankje is klaar.

Ook de juf en stagiaire juf van onze kleine man krijgen dit setje.

De maand juni is voorbij. Dat houdt in dat we op de helft van het jaar zijn. De zomer is van start gegaan en de zomervakantie is in zicht nu.

De maand juni was een heftige maand. Er gebeurde iets totaal onverwachts. Hierdoor zijn er ook minder blogs online gekomen. Ook een maand waarin nog iets fijns gebeurde. Lees je mee?

Camping
Jaja, we waren natuurlijk nog een aantal weekenden op de camping. Vorig weekend was het seizoen voorbij en hebben we de caravan weer mee naar huis genomen. Op de camping samen met onze buren het seizoen afgesloten met een gezellige bbq.

Brandweer
Begin juni was er een opendag van de brandweer. Een ontzettend leuke ochtend en leerzaam. De kinderen mochten in de brandweerauto’s zitten en kijken. Ook mochten ze een brandje blussen. Daarnaast was ook de politie en ambulance aanwezig.

Schoolreisje en (team)uitje
Deze maand ben ik met de kleine man mee op schoolreisje naar Toverland geweest. Zijn eerste schoolreisje. We hebben genoten van deze dag. Ook dochterlief vond het leuk dat ik mee was.

Verder was er het thema boerderij. Dus mocht ik ook nog mee naar een koeienboerderij. Erg gezellig allemaal.

En met mijn eigen werk ben ik naar de Efteling op schoolreisje geweest. Helaas wel druk deze dag, maar het is goed verlopen.

Team uitje stond deze maand ook op de planning. We gingen naar Valkenburg. Een potje lasergame, met de stoeltjeslift en rodelen. En als afsluiting het grotje van Gert-Jan in, hilarisch was dit!

Verdrietig
Helaas gebeurde er deze maand ook iets onbegrijpelijks. Iemand is gestorven door een ernstig verkeersongeluk. Zo verdrietig. We steunen het gezin waar nodig. We hebben een mooi afscheid gehad, maar duidelijk iets dat door je gedachten blijft gaan. Hierdoor zijn er even wat minder blog online gekomen.

Vrienden
Ook deze maand weer wat leuke afspraken gehad. Samen met een oud collega gaan uiteten, een bbq bij vrienden gehad en een gezellige verjaardag van een vriendin. Deze (kleine) dingen waardeer ik en geniet ervan.

En wat ik ook met een vriendin doe, zumba. Sinds juni gestart weer met sporten. heerlijk!

Afzwemmen
En ja, de maand waarin onze dochter (eindelijk) voor haar B diploma mocht afzwemmen. Wat zijn we blij, maar ook trots dat het haar gelukt is. Ze is geen sterke zwemster dus heeft er wat langer over gedaan dan de gemiddelde kinderen. Maar ze heeft doorgezet en kan nu aan iedereen zeggen dat ze haar A en B diploma heeft.

Nieuwe baan
Als laatste nog deze maand, dat ik besloot een nieuwe baan te nemen. Ik twijfelde sinds dit jaar aan het speciaal onderwijs. Ik besloot rond te kijken en kwam een vacature tegen. En zo is het, dat ik per 1 augustus start bij een andere stichting. terug naar regulier onderwijs.

Mijn blog
Deze maand minder bezoekers, maar ook veel minder blogs online gekomen. Wel nog een leuke samenwerking van denksport junior. (t/m vandaag kun je nog mee doen aan de win actie)

En nog een samenwerking, met leuke tips voor de papa’s.

Verder viel mijn nieuwe rubriek Jon’s outfit in de smaak. Dus hier volgt snel meer van.

Komende week mijn laatste werkweek en dan start in Limburg de vakantie! En in juli komen weer meer blogs online. Ik ga ze ook inplannen zodat jullie kunnen doorlezen terwijl ik geniet in Zuid-Frankrijk.


 

Ik schrijf eigenlijk niet vaak over mijn werk als juf. Al valt er eigenlijk best veel over te vertellen. Dus wie weet, moet ik dat gewoon eens meer gaan doen.

De afgelopen 6,5 jaar werkte ik in het speciaal onderwijs. Toch heb ik voor komend schooljaar een nieuwe keuze gemaakt…

 

De afgelopen jaren
Ik werk sinds januari 2012 in het speciaal onderwijs. Op een cluster 4 school. Onder cluster 4 vallen scholen voor leerlingen met ernstige gedragsstoornissen en/of psychiatrische problematiek:

scholen voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen (ZMOK);

scholen verbonden aan een pedologisch instituut (PI- scholen);

scholen verbonden aan gesloten jeugdinrichtingen (justitie en jeugd

 

Twee jaar geleden schreef ik over het feit dat ik van 3 naar 2 werkdagen moest. Ik had weinig keuze, maar had in ieder geval een vast contract. Waar ik dankbaar voor was. Al vrij snel, na 2 maanden, kreeg ik alsnog een 3e werkdag erbij. Heel fijn.

Vorig jaar was er wederom een klein probleem. De school waarop ik werkte, had een terugloop van leerlingen. Er moesten heel wat leerkrachten gaan schuiven. Ik koos ervoor om te gaan kijken bij een andere school. Deze school had plek voor 3 werkdagen, precies wat ik zocht. Ik heb hier leren kennis maken met het voortgezet onderwijs. Iets nieuws, waar ik veel geleerd heb afgelopen schooljaar. Dit alles binnen dezelfde stichting van mijn vaste contract.

 

Toch zeg ik gezag
Echter ben ik er dit schooljaar ook achter gekomen dat dit werk niet meer is wat ik zoek. En dan heb ik het niet meer over juf zijn. Juf zijn vind ik ontzettend leuk en wil ik nog lang blijven doen.

Maar het speciaal onderwijs is niet meer de plek waar ik me prettig voel. Cluster 4 is intensief werken, veel op pedagogisch gebied. Ik mis het didactische en de “gewone” dingen in de klas.

En ja, speciaal onderwijs geeft een goed gevoel wanneer je leerlingen (kleine) stapje vooruit helpt, maar wat eromheen gebeurde, nee niet meer passend bij mij.

 

Ik heb er daarom voor gekozen mijn vaste contract op te zeggen. Zeker iets waar ik over heb nagedacht. Maar ik wil werken op een plek waar ik me (hopelijk) prettig voel.

Ik start per 1 augustus op een reguliere basisschool. Dit zal in het begin zeker even wennen zijn, na 6,5 jaar speciaal onderwijs. Maar ook iets waar ik zin in heb!

Ik start met een jaarcontract, maar heb goede vooruitzichten. Ik maak me daarom weinig zorgen over de toekomst.

 

Ik ga vol goede moed starten! En misschien, ga ik dan wel wat meer delen over het onderwijs.

 

 

 

 

 

Denksport is er niet alleen voor volwassenen, maar ook voor kinderen. Er zijn tegenwoordig de leukste boekjes te krijgen. Wij hebben al een aantal leuke boekjes mogen proberen.
Dit keer de boekjes van quarks? Ken jij ze al?

Quarks

Het zijn opmerkelijke wezentjes die allemaal deel uitmaken van een hecht vriendenclubje. Het gaat hier om Max, Harry, Bob, Lola en Orbit. Samen kunnen ze alles aan en beleven ze veel avonturen in de Quarks serie puzzelboekjes voor kinderen.

De quarks spelen met taal en rekenen. Op veel verschillende manieren, dus ontzettend leuk.

De boekjes zijn er voor verschillende leeftijden. 6-8 jaar en 8-10 jaar.
Onze dochter ging aan de slag met het boekje van 6-8 jaar. Ze zit in groep 3 dus dat lukte prima. Ze vindt het ontzettend leuk. Bij een aantal puzzeltjes heeft ze wat hulp nodig, maar veel kan ze al zelf. Leuk, maar vooral ook leerzaam! He rijmen en de woordzoekers zijn haar favoriet.

Het boekje van 8-10 jaar geven wij aan ons neefje. Ook hij vindt het leuk om te puzzelen. Dus we zijn zeker benieuwd wat hij van dit leuke puzzelboekje gaat vinden.

De quarks omnibus boekjes zijn lekker dik en kosten €4,95 per stuk.

Quarks app!

Om het nog leuker te maken is er ook nog een app passend bij deze leuke vriendjes. Je kan met ze op avontuur via de Quarks Galaxy app die gratis te downloaden is. Bezoek verschillende planeten en speel leerzame spelletjes in een veilige online speelomgeving. Er is ook een offline modus beschikbaar, zodat je ook zonder internet kunt blijven spelen.

Met ieder spel kun je sterren verdienen en wanneer je alle puzzelstukjes op de planeten verzamelt, krijg je een beloning. De spelletjes in de Quarks Galaxy app zijn gericht op plezier maken, avonturen beleven, jezelf ontwikkelen én iets nieuws leren, net als in de Quarks boekjes.

De planeten die je tegenkomt hebben allemaal een eigen thema. En je kan nieuwe thema’s vrijspelen.

Dochterlief vindt de app ontzettend leuk. Ze speelt sommige spelletjes meerdere keren om zichzelf te verbeteren. Want ze wil graag zoveel mogelijk sterren verdienen.

Winnen

Op een van de vele planeten in de ruimte wonen Max en zijn vriendjes. Wist je bijvoorbeeld dat Lola op een woonboot woont? Wil je meer over Quarks te weten komen? Dan kun je meedoen om deze leuke kleurblok te winnen! Want via deze kleurblok leer je veel over de vriendjes.

De kleurblok heeft 80 pagina’s en op de laatste pagina een masker om te maken. Ook deze blok kost €4,95
Hoe doe je mee?

-Laat hier of via mijn facebook pagina een reactie achter dat je graag mee doet.

-Je kan mee doen t/m zaterdag 30 juni

Deze leuke boekjes zijn te koop via Denksport