Author

Jon

Browsing

Het is deze week, maandag 24 t/m vrijdag 28 september, de week van de pauzehap. Heb jij hier wel eens over gehoord? De school waar ik werk, doet hieraan mee. Het is een onderdeel van “ik eet het beter”. De interactieve lesprogramma’s van Ik eet het beter maken leerlingen op een speelse manier bewust van wat ze dagelijks eten en drinken.

De week van de pauzehap

Deze week is een onderdeel van het lesprogramma “ik eet het beter” i.s.m. het voedingscentrum, de week van de pauzehap.

Dit lesprogramma is voor leerlingen van groep 5 t/m 8. Elke dag gezond aan de slag, met leuke filmpjes & opdrachten en heerlijke pauzehappen. De hele klas komt in beweging. Een leuk programma dus.
Maandag en vrijdag bestaan uit filmpjes, quizvragen en beweging.

Dinsdag, woensdag en donderdag krijgen de leerlingen een pauzehap. Gisteren een cracker met aardbei, vandaag kwark met banaan en morgen een spiesje met mandarijn en bleekselderij.

De filmpjes die we samen kijken zijn kort van opzet, maar duidelijk, vrolijk en leerzaam.

De leerlingen in  mijn klas vinden het programma leuk. Filmpjes kijken (tevens iets leren) en lekker bewegen. En er wordt op een speelse manier verteld over voeding. En natuurlijk nog drie dagen iets te eten. Ook ik als juf ben enthousiast. Leerlingen worden zich zo meer bewust van een gezonde levensstijl.

Lesprogramma

In maart 2019 komt er weer een lesprogramma. Hiervoor kun je je inschrijven. Er wordt alleen een bedrag in rekening gebracht voor de verzendkosten. Als leerkracht, leidster van een opvang zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen op de website van ikeethetbeter.

Pauzehapjes

Op scholen wordt er veelal verschillend om gegaan met pauzehapjes. De ene school stelt de regel alleen fruit in. Op andere scholen worden koekjes met chocolade toegestaan. Er is dus veel verschil.

Gelukkig zijn er steeds meer ouders die voor fruit of groente gaan. En op deze manier leren de leerlingen ook zelf wat een gezond pauzehapje is.

Toch was ik een paar jaar geleden verbaasd over de pauze hapjes bij onze dochter (en inmiddels zoon) op school. Ik schreef er destijds ook een blogje over. Want er mogen geen crackers worden gegeten bij hun op school. En nu leren wij, tijdens de week van de pauzehap, dat crackers best kunnen. Bij onze kinderen valt dit onder de categorie koekjes. Tja, ik maak me inmiddels niet meer druk om deze regel. Ik geef onze kinderen fruit of een boterham (met gezond beleg) mee. Ze zijn hier beide tevreden mee en smullen hun pauzehapje lekker op.

 

Vandaag is de herfst gestart. Al wordt ook wel gezegd dat dit jaar de herfst 23 september van start gaat. Al was het vandaag echt wel al een herfstachtige dag. Er was wind en af en toe een buitje. Gelukkig voelde de wind nog niet heel koud aan. Maar nu de herfst start en we weer meer binnen zijn, breekt de tijd van knutselen weer aan.

 

Knutselen

Zo gezellig, om met dit weer binnen heerlijk te freubelen. Ik heb al wat leuke knutselwerkjes uitgezocht. En daar ga ik de komende weken ook mee aan de slag. Werkjes voor school maar ook voor thuis de boel herfst klaar te maken.

Ik kan dit nu nog niet met jullie delen, maar ik deel wel een aantal leuke knutsel tips van afgelopen jaar. Allemaal passend bij het thema herfst. Een fijn seizoen vind ik.

 

Wasco
3 jaar geleden deelde ik een eerste herfst knutsel werkje. Heel eenvoudig met wasco. Maar kleuren met wasco blijft gewoon leuk. Het is niet echt knutselen, maar wel creatief bezig zijn.

 

Uiltjes
Uiltjes. Diertjes die passen binnen dit thema. Een echt knutselwerkje met scheuren, knippen en plakken.

 

Vouwen
Ik was in dat jaar goed op dreef en vouwde ook nog ontzettend leuke herfstblaadjes. Wellicht dat ik deze ook dit jaar weer maak. Vouwen doe ik eerlijk gezegd ook minder vaak. Ik kies sneller voor knippen, plakker en verven.

 

Theelichtjes
Tijdens de herfst is het in de avond weer vroeger donker. Kaarsjes zijn dan de oplossing. Is ook nog eens heerlijk knus. En mooie theelichthoudertjes passend bij de herfst kun je makkelijk zelf maken.

 

Jonge kind
Voor de jongere kinderen deelde ik een eenvoudig herfst knutselwerkje. Paddenstoelen en dennenappels verven. Blijft beide leuk om te maken.

 

Verven
Met wat oudere kinderen kun je aan de slag met verven. Een werkje met een herfstblad en prachtige, overlopende kleuren.

 

Heb jij nog een crea herfstblog? Plaats gerust je link in een reactie!

 

 

 

 

Ik ben zo iemand die het nog steeds leuk vindt wanneer er post komt. En dan bedoel ik geen rekeningen, maar echte post. Post zoals leuke kaartjes, eigen gemaakte dingetjes of zo af en toe een swap.

Terugblik
Ik schreef begin dit jaar, in februari, ook een blogje over echte post. Ik liet jullie al weten dat het jammer is dat steeds meer mensen gebruik maken van het internet. Terwijl brievenbus post gewoon leuk is.

Mijn voornemen was om meer kaartjes te versturen. Heel eerlijk? Dit is niet helemaal gelukt. Ik heb wel meer kaartjes gestuurd dan daarvoor, maar eigenlijk nog steeds te weinig. Ik heb nauwelijks zelf iets gemaakt. Dus dat is toch nog steeds een doel. Ik heb immers genoeg leuke spulletjes in huis om zelf kaartjes / post te maken.

Internet kaartjes

Ik vind het zelf heel prettig om kaartje via internet te versturen. Het is echt post, want het wordt bezorgd door de postbode. Maar stiekem is het wel heel makkelijk en minder persoonlijk.

Toch stuur ik geregeld via kaartje2go naar iemand een kaartje. En tot nu toe ook leuke reacties. Dus ja, dit blijf ik dan ook gewoon doen.

Swap
Ondanks dat ik echte post leuk vind, sloeg ik de lente editie van de instaswap over. Op dat moment even geen zin en tijd. Maar de herfst editie komt eraan! Ik heb me zelfs al ingeschreven. Ik heb weer zin en tijd om iemand te verrassen met leuke, echte post.

Meer weten of ook meedoen? Kijk dan eens op instaswap.nl

Knutselen…
Zoals ik al zei, genoeg leuke spulletjes in huis om kaartjes te maken. Met wat dikker papier en een envelop kom je al een heel eind.

Ik gebruik spulletjes als washi tape, stickertjes en mooie stiften om leuke kaartjes te kunnen maken.

Zo liet ik al eens zien hoe je met washi tape kaartjes kan maken.

Verder heeft de action genoeg leuke spulletjes voor kleine prijzen. Ik kocht een hele tijd terug al deze leuke papieren boekjes en labels.

En pas geleden nog dit gift setje. Tijd om eens te gaan gebruiken!

Postzegels
Nog een tip. Postzegels kun je via de postnl app ook los kopen. Ik heb zelf zelden een velletje postzegels in huis. En je moet ze altijd meteen met de 10 tegelijk kopen. Via deze app kun je makkelijk het aantal postzegels kopen dat jij nodig hebt.

Je krijgt een code, deze noteer je rechtsboven op je envelop en posten maar. Ik maak hier dus geregeld gebruik van.

Wat vind jij van echte post? En kende je de Postnl app al?

 


 

Je hebt ze vast al eens gezien. De kleine boekenleggers gemaakt van vouwblaadjes. Toch maak ik ze elk jaar weer met de klas. Ze blijven gewoon leuk.

En ze zijn ook leuk om thuis met je kind(eren) te maken. Een vrolijke boekenlegger is natuurlijk weer iets dat lezen leuker maakt.

 

Vouwblaadje
Deze boekenleggers maak je van vouwblaadjes. Heel eenvoudig. De meeste mensen hebben ook vouwblaadjes in huis. En anders koop je heel goedkoop een pakje bij bijvoorbeeld de Action.

 

-Je zorgt dat je 4 vierkantje vouwt.

-Je knip 1 vierkantje eruit

-Je legt het blaadje met het uitgeknipte vierkantje naar boven

-Vouwt de overige naar binnen en plakt ze vast. Als laatste vouw je de punt om.

 

En verder ben je dan vrij om te versieren. Ik had een paar voorbeeldjes aan de klas laten zien. Deze waren helemaal niet nodig. Ze maakten allemaal leuke, verzonnen, boekenleggers. Kijk maar eens naar deze:

 

Gebruik jij een boekenlegger?

 

Ik ben weer eens te laat. September is al gestart, maar vandaag toch nog een byjon blikt terug. Augustus bestond uit de laatste 3 weken zomervakantie en de start van het nieuwe schooljaar. Het was nog een zonnige maand en dat was genieten.

Thuis
De laatste drie weken van de zomervakantie brachten we vooral thuis door. Vriendlief was weer aan het werk en de kinderen en ik nog vrij. De eerste week van augustus was het vooral warm. We genoten thuis van het zwembadje. Er kwamen wat vrienden op bezoek en zo kregen we de week wel om. En eigenlijk zagen de laatste 2 weken van de vakantie er niet veel anders uit.

Uitjes
Als gezin zijn we nog gezellig gaan eten bij de pannenkoekenbakker. Ook hebben we nog een uitje gemaakt naar de Zoo in Antwerpen. Dit is een heel mooie, gezellige dierentuin. Zeker een aanrader.
Samen met de kinderen ben ik nog naar de bioscoop en speeltuin geweest. Zo heel af en toe eruit is wel fijn. Want van drie weken alleen maar thuis doorbrengen wordt deze mama niet vrolijk. De kinderen vermaken zich goed, maar op een gegeven moment ook toe aan andere dingen.
De vakantie sloten we samen met mijn moeder, broer en gezin en ons gezin af in toverland. Ook dit is een aanrader als pretpart. Onze jongste is 1.00 meter en kan in Toverland al ontzettend veel leuke dingen doen.

Start schooljaar
20 augustus startte voor de kinderen het nieuwe schooljaar. De oudste in groep 4 en de jongste verder in groep 1. Hier is hij half januari gestart dus mag nog even door. Ik startte 22 augustus met het nieuwe schooljaar. Ik schreef al een blogje over mijn eerste twee werkweken.
We hebben het in ieder geval alle drie naar onze zin.

Camping
Ja, dat lees je goed. Camping, vakantie voorbij? Nee hoor, wij genieten nog zo’n 6 weekenden op de camping De Heldense Bossen. We hadden hier ook een voorseizoen plek. Dit is zo goed bevallen dat we samen met onze camping buren besloten nog een kort naseizoen te nemen. En wat is dit heerlijk. Natuurlijk afwachten wat het weer doet, maar het laatste weekend van augustus en afgelopen weekend waren prima.

Blog
Verder was het in de maand augustus op mijn blog rustig. Ik had weinig zin, inspiratie en gewoon aan het genieten van de vakantie. In mijn klets update kon je er al over lezen. Maar nu de scholen weer gestart zijn, mijn ritme weer gewoon is, komen er weer 3 blogs per week online.
Afgelopen week kwam er nog een winactie online. Een sportieve winactie zelfs. Doe je nog niet mee? Klik dan hier.

Jullie vonden het deze week weer leuk om mijn outfits te bekijken. En er komt binnenkort deel #3 aan. Ik kocht wat leuke items bij een winkeltje in ons dorp.
Het mist gelezen werd mijn knutsel les over de vliegers. Maar misschien met het regenweer van vandaag eens leuk om naar te kijken.

En opvallend was ook mijn blog over lego van ome Ali. Dit werd heel vaak gelezen. Inmiddels hebben we na deze lego set nog twee andere sets gekocht via ome Ali. En nog steeds is deze lego prima. Nog niks stuk bijvoorbeeld. En er wordt volop mee gespeeld.

September
De maand is al bezig. En we zijn goed gestart. Genieten op de camping en een verjaardagsfeestje van ons neefje. Verder staat deze maand de verjaardag van vriendlief op de kalender en nog wat kleine andere uitstapjes.
En eind september start alweer de herfst.

Fijne maand allemaal!

 

In Limburg zijn er al bijna 2 weken school voorbij. Dus ook twee weken werken voor mij. En wat vind ik het heerlijk om te werken. Niet alleen omdat er dan weer ritme in huis is, maar ook omdat ik gewoon de juf kan zijn. De juf die les geeft en geen politie agent speelt.

 

Onderwijs
Ik liet net voor de zomervakantie weten dat ik een nieuwe baan heb. Dat ik mijn vaste contract opzegde voor een baan binnen het regulier onderwijs. Ik heb er al twee juf weken op zitten in groep 5/6. En ik sta helemaal achter mijn gemaakte keuze. Ik heb nu een jaarcontract en dat is prima. De kans is groot dat ik daarna weer een jaarcontract krijg en zelfs een kleine kans op een vast contract.

De 6,5 jaar binnen het speciaal onderwijs waren zeker leuk en leerzaam, maar het laatste jaar voelde ik dat dit niet meer de juiste plek voor mij was.

En ja, zeker zijn er verschillen binnen het speciaal en regulier onderwijs. En natuurlijk moet ik weer even wennen aan een klas vol 26 leerlingen. Maar wat is dit fijn.

 

Nu wil ik het speciaal ouderwijs niet in een kwaad daglicht zetten hoor. Want deze scholen zijn zeker heel goed. En kinderen met extra zorg zitten hier goed op z’n plek. En de voldoening die je in het speciaal onderwijs krijgt, omdat je kinderen (kleine) stapjes vooruit ziet maken is echt top.

Alleen de school waar ik het laatste jaar werkte paste totaal niet bij me. Het team, ik voelde me er helaas niet helemaal thuis, bepaalde manieren van werken pasten ook niet bij mij als persoon. Daarnaast was het ook in een minder fijne buurt. Waardoor ouders zich geregeld lieten zien en niet op een positieve manier.
Juf!

En ja, nu sta ik weer 3 dagen voor de klas. En dan bedoel ik echt les te geven, grapjes met leerlingen te maken, leuke dingen tussendoor doen en weer de creatieve juf uit te hangen. Dingen die ik gewoon enorm gemist heb. Ik heb weer zin om te werken met alle vergaderingen en oudergesprekken erbij.

 

Ik ben dit schooljaar goed gestart en daar ben ik blij om. Een gezellige klas met hier en daar een leerling met extra aandacht. Maar dit komt allemaal goed. Oké, iets meer nakijkwerk met 26 leerlingen i.p.v. 12, iets meer werk tijdens knutsellessen. Hier kwam ik vorige week al achter. Bij de vliegers gebruikte ik verf. Dus meer bakjes vullen en meer opruimen. Maar ik bleef relax, ademde in en uit en dacht “Het komt goed.” En dat kwam het. 26 lieve leerlingen die rustig wachtte tot ik alles uitdeelde, me mee hielpen met opruimen. En dan mis ik de 12 leerlingen die ik had, eventjes niet. De leerlingen die schreeuwde want ze moesten wachten, de leerlingen die met de verf al in elkaars haren zaten en daarna totaal geen zin in opruimen hadden.

En nee, ik klaag niet. Ook dit was prima en was ik aan gewend als juf. Maar voor nu, is voor mij speciaal onderwijs even verleden tijd….

 

Op naar een gezellig schooljaar in groep 5/6 🙂

 

De vakantie is voorbij. En dat houdt in dat het sporten ook weer opgepakt wordt. Want ja, na 6 weken zomervakantie is er wel stiekem wat bijgekomen door alle ijsjes, wijntjes, chips en het uiteten. Ik was al gestart met Zumba, ontzettend leuk. Ik besloot daarnaast nog thuis aan de slag te gaan. En ik kan je vertellen dat dat gelukt is….

Zumba
Sinds een aantal weken ben ik gestart met zumba. Bewegen op muziek. Dit is een uur lang en erg leuk. Ook gezellig met een groep dames. Maar een uurtje per week sporten is wat weinig, wil ik weer fit worden en conditie opbouwen.

Ik nam me daarom voor om thuis nog aan de slag te gaan met wat extra beweging en oefeningen.

Mini Loops
En ik had geluk. Ik kreeg de mini loops thuis gestuurd. Ideaal om zelf thuis te willen sporten. Mini loops? Eerlijk is eerlijk ik had er nog niet eerder van gehoord. Hiermee ga je vooral aan de slag met billen, buik en benen. Precies waar de meeste vrouwen voor willen sporten.

Met de mini loops is het mogelijk veel verschillende oefeningen te doen gefocust op verschillende spieren en spiergroepen. Je kan dus zelf kiezen wat je precies wilt gaan doen.

De mini loops bestaan uit meerdere kleuren banden. De banden hebben allemaal hun eigen sterkte. Als starter, zoals ik, begin je dan gewoon met de gele kleur. En dit kun je zelf opbouwen.

Weerstand per kleur:

Geel: 2,70 – 3,90 kg

Rood: 4,40 – 8,00 kg

Groen: 6,10 – 10,00 kg

Blauw: 6,20 – 12,20 kg

Zwart: 7,70 – 14,60 kg

Wat kun je precies met mini loops doen?
Ik heb de afgelopen weken gesport met de banden. In het begin is het even wennen. Ik vroeg me vooral af welke oefeningen ik er precies mee kon doen. Maar daarvoor kun je terecht op de website van workgear. Ik vind dit zeker een pluspunt. Je download een bestand en krijgen oefeningen te zien, met duidelijke uitleg. Maar ook via youtube zijn er leuke filmpjes te vinden over sporten met de mini loops.

Je kan bepaalde oefeningen ook zonder de mini loops doen, maar mijn ervaring is dat je op deze manier beter traint. Je moet net iets beter je best doen, waardoor je beter je spieren traint.

En dit is ook precies het doel van de banden:
Door dat de fitness elastieken extra weerstand bieden gaat de intensiviteit van de oefeningen omhoog, hierdoor ontstaat een progressive overload die spiergroei stimuleert waardoor je sneller de gewenste resultaten behaald

En het is gewoon fijn dat je dit thuis kan doen. Heb je even een half uurtje over, neem je de mini loops erbij en gaat aan de slag. Genoeg afwisseling mogelijk qua oefeningen en weerstand mogelijkheden.

De banden koop je op dit moment voor 14,95. Je krijgt dan 5 banden geleverd in een zakje. Dus ook gedacht aan het bewaren en opbergen van je sportmaterialen.

Fit mom + winactie
Ik kan dus eindelijk zeggen, ik ben goed bezig. Ik sport! Zumba, lekker bewegen, en thuis aan de slag voor mijn billen, benen en buik met de mini loops. Iets dat ik ook graag wilde. Zo voel ik me weer goed in mijn vel.

*Wil jij ook de mini loops proberen? Dat kan! Ik mag een setje weggeven. Wat moet je hiervoor doen?
-Laat een berichtje hier of op mijn facebookpagina achter waarom je dit setje Mini Loops wil winnen.
-Je kan meedoen t/m woensdag 5 september. Daarna maak ik de winnaar bekend.

 


Ik heb mijn eerste werkweek er weer opzitten. En ik kan je vertellen dat dit goed bevallen is. Later meer hierover. In deze eerste week ben ik ook gestart met de lessen. Ja, ook met knutselen. Omdat het nog zomer is koos ik voor een werkje dat hier wel bij past. En er kwamen meteen verschillende materialen aan bod. Lees je mee?

Vlieger

Ik koos voor vliegers. Vliegeren kun je op het strand of bij een heerlijk zomers windje. Een prima werkje om mee te starten. En meteen een opdracht waarbij verschillende materialen aan bod kwamen.
Wat heb je nodig?

    • Wit papier
    • Gekleurd papier
    • Watjes (ronde)
    • Blauwe / witte verf
    • Kleurtjes
    • Zwarte stift
    • schaar
    • Plaksel

Je neemt verschillende kleuren blauw. Je kan ook zelf verschillende kleuren blauw maken door te mengen met wit. De kinderen gaan nu met de watjes stempelen op een wit vel papier. Na een paar keer stempelen is het verstandig om een nieuw watje te nemen.
Terwijl de verf droogt kunnen de kinderen de vliegers gaan kleuren. Bij jongere kinderen kun je de vliegers al voortekenen. Bij oudere kinderen, laat je ze zelf de vliegers tekenen.

De vliegers mogen gekleurd worden met stift, kleurpotlood of wasco. Net wat ze zelf mooi en fijn vinden.

Klaar? De vliegers uitknippen en opplakken. (wel zorgen dat je verfwerk droog is). Met zwarte stift teken je het touw aan de vliegers.

En als laatste met het gekleurde papier de strikjes. Deze kunnen ze uitknippen en opplakken.

De werkjes lijken op elkaar, maar doordat iedereen zijn eigen kleurtjes kiest en de maat van de vliegers wordt het geheel erg leuk. Kijk maar eens hoe vrolijk het in onze klas ophangt:

 

 

Morgen starten in Limburg de scholen weer. Onze dochter en zoon mogen dan ook weer naar school. We hadden fijne 6 weken, maar ik vind het ook wel weer prettig om een normaal ritme te krijgen. En dat ik zelf ook weer kan gaan werken. Voor we morgen weer starten, deel ik vandaag een “klets” blogje.

 

Mijn blog

Laat ik hier maar mee beginnen. Ik dacht vakantie, veel tijd om aan mijn blog te besteden. Er zijn namelijk nog altijd wel puntjes die moeten gebeuren. De eerste vakantie week startte ik vrij goed. Ik plande zelfs om de 3 dagen een blog in tijdens onze vakantie. De maand juli was qua lezers dan ook niet slecht.

Na onze vakantie had ik ideetjes, maar daar bleef het ook bij. Het mooie weer speelde denk ik wel mee. We genoten veelal van de zon en hierdoor heb ik de laptop bijna niet aangeraakt. Dus weinig blogs in de maand augustus. Er komt komende week wel nog een blogje online met een leuke (sportieve) winactie. Verder hoop ik vanaf morgen weer meer zin en tijd te hebben. Maar ik denk dat dat wel goed gaat komen.

 

Sport
Om maar meteen verder te gaan, passend bij mijn winactie binnenkort, sport! Sinds twee weken ben ik weer gestart met Zumba. Nog steeds ontzettend leuk. Want vakantie tijd is hier ook onregelmatig eten, meer chipjes, wijntjes en lekkere hapjes. En dat merk ik wel aan mijn buik. Ik grapte al “ik lijk wel zwanger”. Maar zodra ik ga zitten komt er een mooi rolletje tevoorschijn. Dus ja, dat is toch echt de chips, wijn en andere lekkere dingen. Dus naast de Zumba ben ik nog gestart met wat andere sportieve bewegingen. Binnenkort dus meer 😉

 

Einde vakantie, maar toch nog kamperen
De vakantie is dus voorbij. Zoals ik al zei, we hebben fijne weken gehad. Maar toch is het ook prima dat de scholen weer starten. En ik als juf natuurlijk ook. In de vakantie ben ik twee dagen gaan werken, alles voorbereiden. Verder start ik woensdag met mijn 1e werkdag. Dinsdag wel even naar de 1e vergadering, maar woensdag, donderdag en vrijdag worden mijn nieuwe werkdagen. (tot aan kerst, daarna veranderd mijn woensdag naar de maandag).

Ondanks dat de vakantie voorbij is gaan we toch nog kamperen. Oh, hoe erg eigenlijk. We hebben samen met vrienden namelijk nog een naseizoen plek op de camping waar we ook een voorseizoen plek hadden. Het naseizoen is nog 6 weekenden. Dus ja, nog 6 weekenden genieten met de caravan. Het handige is dat deze camping maar zo’n 20 minuten van ons vandaan is. Dus mochten we een keer iets hebben, ben je makkelijk even op en neer gereden.

 

Verder gaat eigenlijk alles zijn gangetje. Vanaf morgen weer een ritme met o.a. meer blogs online. Althans mijn goede voornemen. Met vriendlief, de kinderen, onze poes en konijn gaat het ook goed. In byjon blikt terug, eind augustus, kun je meer lezen over onze vakantie uitstapjes. Al valt dat reuze mee, zoals ik schreef, meer genoten van de zon (achter in de tuin met een zwembadje).

 

Starten jullie ook meer morgen? Of nog (heerlijk) vakantie?

 

 

 

 

Een uitje met kinderen is altijd wel gezellig. We proberen dan ook geregeld iets leuks te doen. Vaak zijn dit uitjes als zwemmen, binnenspeeltuin, fietsen of een bezoekje aan de kinderboerderij. Geen grote bijzondere dingen, maar wel uitjes waar ze zich mee vermaken.

Afgelopen zondag besloten we naar de dierentuin te gaan. Een andere dierentuin dan waar we gewoonlijk heen gaan.

Dierentuin

De dierentuin die we meestal bezoeken is Burger’s Zoo in Arnhem. Een prima dierentuin. Genoeg te zien en qua afstand te doen. Ook zijn we al twee keer naar Dierenrijk in Neunen geweest. Wat kleiner, maar tevens leuk met een speeltuin erbij.

We besloten afgelopen zondag dat een dierentuin uitje wel weer eens gezellig zou zijn. Via jumbo dagje uit kun je met korting naar verschillende dierentuinen. We zagen Zoo Antwerpen ertussen staan. Vanuit Limburg, waar we wonen, een uur en 15 minuten rijden. Prima afstand en ik kan je verklappen het is een top dierentuin.

Zoo Antwerpen

De dierentuin ligt midden in Antwerpen. Direct naast het station. Met de trein dus makkelijk te bereiken. Maar ook met de auto was het niet moeilijk. Parkeergarages genoeg in de buurt. En bij een aantal parkeergarages kun je voor 4 euro parkeren, wel even je parkeerkaart laten afstempelen op het flamingo plein. En 4 euro is echt geen geld, om op loopafstand ( lees nog geen 5 minuten lopen) bij de dierentuin te komen en dat in hartje Antwerpen.

Wij kochten onze kaartjes met korting via Jumbo dagje uit. In totaal kregen wij 30 euro korting. Dus dat was mooi meegenomen.

Kinderen onder de 3 jaar zijn gratis. Voor kinderen van 3 t/m 11 jaar betaal je 21,50. Voor 12 t/m 17 jarige betaal je 24,50 en 18 jaar en ouder betaalt 26,50

Koop je je kaartje online, krijg je 1,50 korting per kaartje. Maar tip dus: de  jumbo dagje uit muntjes.

Dieren

De dierentuin in Antwerpen bestaat al heel lang. Maar de dierentuin is ontzettend goed onderhouden. Alles zag er keurig uit. De hokken van de dieren waren mooi. Van meerdere kanten kun je de dieren zien. Dat vond ik echt een pluspunt.

En dieren, bijna alle dieren waren er wel. Vooral de bekende dieren, en dan niet 1 soort aap, maar enorm veel verschillende apen. Ook waren er binnen verblijven. De vlindertuin is hier een voorbeeld van. Erg mooie vlinders. Ook kon je binnen kijken naar vissen, zeehonden en reptielen.

Zoo Antwerpen #dagje eropuit

De route was fijn om te volgen. Heel duidelijk en de dieren waren dicht bij elkaar. Je hoefde dus geen enorme afstanden te lopen. Toiletten, drink- en eetgelegenheden waren er ook voldoende. Voor de kinderen nog een speeltuin, klimmuurtje en glijbaan in een grot. Fijn als ze zo af en toe even kunnen spelen.

Ook was er op het vlinderplein van alles te doen. Een draaimolen (hiervoor moest je wel betalen), een klim parcours, spelletjes en je kon op de foto.

Onze mening, een aanrader om naar deze dierentuin te gaan. We hebben er veel tijd doorgebracht, de dieren goed bekeken, gespeeld en nog een broodje gegeten. De kinderen genoten van deze dag. En vooral dat ze de dieren allemaal zo goed konden bekijken. Zoals ik al schreef, via meerdere kanten kun je de dieren bekijken. Geen zeehond buiten? Dan keek je gewoon vanuit binnen hoe ze aan het zwemmen waren. Echt super.

Dus volgend jaar, kiezen we hoogstwaarschijnlijk weer voor deze dierentuin. Want wij vonden hem erg mooi!