Author

Jon

Browsing

De zomervakantie staat voor de deur en zelfs voor een deel van Nederland is de zomervakantie al gestart. Heerlijk! Ondanks de vele weken thuisonderwijs is het nu echt vakantie. Maar dat wil niet zeggen dat je je moet gaan vervelen. Er zijn ontzettend leuke  puzzelboekjes en zo heeft ook Denksport Junior, in samenwerking met Squla, niet stil gezeten.

Thuisonderwijs

Tijdens het thuisonderwijs was er veel vraag naar puzzelboekjes. Een leuke aanvulling voor thuisonderwijs. Kinderen kunnen er vaak zelf mee aan de slag en op een leuke, spelende manier, zijn ze dan bezig met taal, rekenen en wereldoriëntatie.

Denksport Junior werkt samen met squla. Squla is een leerprogramma dat vaak op school wordt gebruikt. Ook onze kinderen konden tijdens het thuisonderwijs op squla. Een leuk en fijn programma om mee te werken. Dus hoe leuk is het dan dat er ook puzzelboekjes van squla zijn. Wij maakten al eerder kennis met puzzelboekjes via squla, zoals de letterflat en topotrein.

Zomerblok en puzzelboek

Goed nieuws, er is voor deze zomer een nieuw zomerboek en een puzzelblok, spelend lezen en rekenen. Deze boekjes zijn voor kinderen vanaf 6 jaar. Ze zijn los te koop in de winkel vanaf 5,95, maar ook te bestellen in de Denksport webshop. Er zijn geen abonnementsmogelijkheden.

Onze dochter werd meteen enthousiast. Maar zij is dan ook iemand die dol is op puzzelboekjes. We hebben er ook altijd wel in huis. Ze zijn ideaal om even geen schermtijd te hebben. Daarnaast kun je ze eenvoudig meenemen, de in de auto of voor als je moeten wachten tijdens het uiteten. Hiervoor is vooral de puzzelblok geschikt. Klein om mee te nemen. En je kan er gemakkelijk blaadjes uitscheuren door de scheurlijn, zodat het hele gezin mee kan puzzelen.

Daarnaast zijn de boekjes wisselend. Er zit echt voor iedereen wat leuks in. Van sudoka, kleuren tot woordzoekers. Onze dochter bladert de boeken altijd eerst even een paar keer door. Ze zoekt dan uit wat ze het leukste vindt of wat ze juist nog niet snapt. Dit kan ik dan uitleggen.

Onze jongste van 6 jaar, start na de zomervakantie in groep 3, heeft ook al gekeken in het boekje. Ook hij kan al wat dingetjes erin maken. Nog lang niet alles, omdat hij nog moet leren lezen en schrijven, maar toch al wat leuke blaadjes die hij kan maken.

Wederom zijn deze boekjes weer goed gekeurd. Mochten we nog op vakantie gaan (dit is nog even afwachten) dan gaan de boekjes standaard mee. Tijdens een regendag zijn ze ook erg leuk om in te werken. En als moeder en juf stiekem fijn als je kind op een spelende manier toch wat met leren bezig is in 6 weken zomervakantie. Het voelt totaal niet als schoolwerk.

Winnen

Ben jij enthousiast geworden? Dan kun je een leuk pakket winnen, bestaande uit het zomerboek en de puzzelblok! Je hoeft er niet veel voor te doen… laat een reactie onder deze blog achter dat je mee doet! Zorg wel voor een geldig mailadres. Natuurlijk is het leuk als je dit bericht op facebook een like geeft, maar voor de win kansen is dit geen must.

Je kan meedoen tot vrijdag 10 juli. 

 

 

De tijd is voorbij gevlogen, twee maanden verder, maar weinig blogartikelen online, helaas. De laatste maanden wil het niet zo vlotten. Toch een overzichtje van de artikelen die wel online zijn gekomen. Mocht je dus wat gemist hebben, dan kun je de blogartikelen hier terug vinden.

Zoals ik al vaker zeg, ideetjes zijn er wel, maar de uitwerking blijft vaak achter…

 

Mei

 

Ik had voor de lockdown periode bedacht wat ik allemaal kon doen. Ik liet na 8 weken thuiswerk dan ook aan jullie weten of het me gelukt is. Dat lees je hier. Gelukkig kon ik rond die periode ook weer fysiek aan het werk. Weer heerlijk juffen. Natuurlijk eerst met halve klassen, maar vanaf juni weer met een volle klas. En wat was en is dit fijn. In Limburg nog een ruime week tot aan de zomervakantie. Voor mij nog 4 dagen, ik werk 3 dagen per week, maar de laatste schooldag sluiten we samen af. Dus een extra dagje.

 

Verder was het deze maand Moederdag. Ik verwende mezelf met een e-reader. En nog steeds ben ik er blij mee. Ik heb er nu 3 boeken op gelezen, deel 2 en deel 3 van de Zeven Zussen en het boek Verknocht van Lisette Jonkman. En inmiddels staan er al meer boeken op, klaar voor de vakantie.

Ook onze dochter werd verwend, zij kreeg een mooi pakket van Vogue Girls. Ze testte het uit en is vooral enthousiast over de foam schuim. En ja, deze is ook echt heerlijk!

 

Juni

 

We besloten dat het wel tijd was om er even op uit te gaan. En hoe dat ging in Corona tijd? Eigenlijk best wel fijn. We hadden geluk dat het prachtig weer was en de gekozen plek een mooie omgeving had. Voor dit prachtige weer heb ik meteen een zomerse outfit voor de man.

Verder was het afgelopen maand Vaderdag en bedacht ik twee creatieve, maar eenvoudige knutselwerkjes. Deze heb ik met mijn kleuters op school gemaakt.

En als laatste deelde ik met jullie een leuke tip, het was nonspon, maar gewoon leuk als je dol op kaartjes bent. Ik bestelde namelijk wat vrolijke kaartjes. Hiervan hebben we er eentje voor Vaderdag gebruikt, en het viel in de smaak. De andere kaartjes worden vast en zeker ook snel gebruikt

 

Voor de komende twee maanden heb ik wat blog ideetjes in gedachte, hopelijk kom ik er aan toe om blogartikelen te schrijven. In ieder geval start 10 juli onze zomervakantie. De eerste week nog een dagje terug voor leerlingbespreking en de laatste vakantie week mogen we, na een grote schoonmaak, weer alles inruimen voor een fijne start.

Maar tussendoor genieten, hopelijk van onze vakantie (nog even onzeker) en anders van andere leuke activiteiten. Ook komt deze maand onze nieuw bank en wil ik heel graag op zoek naar nieuwe accessoires.

 

Voor nu, voor iedereen die binnenkort vakantie krijgt: Have fun!

 

 

Er zijn zoveel leuke kaartjes te koop. Ik wil ze vaak allemaal kopen, maar zonde om dan te versturen. Gewoon omdat ze te leuk zijn.

Ik koop ze meestal gewoon in de winkel, omdat ik het vaak prijzig vind om voor een paar kaarten meteen 3,95 of meer aan verzendkosten te betalen. Toch ontdekte ik pas geleden een leuke kaarten webshop en meteen wat kaartjes besteld, zo leuk!

 

Kaartjes versturen

 

Eerlijk is eerlijk ik verstuur kaartjes meestal via een online webshop, zoals kaartje2go. Dit is gewoon makkelijk. Geen postzegel nodig want dat wordt online geregeld en ik hoef niet naar de brievenbus. Uhm ja, niet helemaal waar… postzegels kun je tegenwoordig makkelijk online via de postnl app kopen en de brievenbus is aan de overkant van de weg. Maar toch is dit gewoon een handige manier.

Ik ben trouwens wel iemand die geregeld een kaartje verstuurt. Ik vind post ontvangen leuk en dus zeker zo leuk om iemand anders er ook mee te verrassen.

 

Verzameling

 

In de kast staat dan ook een mandje met kaartjes. Vaak de standaard kaarten voor een verjaardag en geboorte, maar ook een aantal erg leuke kaartjes. Gewoon een bakje voor verzameld.

 

En zo kocht ik bij envycards een aantal nieuwe, vrolijke kaartjes. Ik ben nog aan het twijfelen of ik ze ga versturen. Want ze zijn ook leuk om in te lijsten en op te hangen. Ik zou zeggen neem eens een kijkje, want genoeg moois te vinden. De service is overigens ook goed. De bestelling kwam snel binnen en een extraatje zat erbij, stickertjes. Ik had er zelf ook besteld, maar kreeg nog een extra stickertje erbij. Altijd leuk zo’n verrassing. Helaas had ik 1 kaartje te weinig ontvangen, maar dit werd meteen opgelost. De volgende dag had ik mijn kaartje al binnen.

 

Deze kaartjes bestelde ik: een kaartje voor Vaderdag (deze is inmiddels goed ontvangen), 2x een verjaardagskaart, kaart met een hertje, kaart met plantjes. En dan nog 3 vrolijke, gekleurde kaartjes. Deze wil ik dus misschien wel een plekje in huis geven. Wij houden van kamperen, hebben een poes en genieten geregeld in de tuin. Drie toepasselijke kaartjes dus. Als laatste bestelde ik ook nog stickertjes, “a gift for you”. Altijd leuk om cadeautjes mooi in  te pakken.

 

Dit is nospon, maar ik vond het gewoon leuk om even met jullie te delen. Ze heeft echt heel veel leuke kaartjes. Ook setjes, washi tapeen o.a. enveloppen kun je er kopen.

 

 

 

De zomer is van start en dat mag gevierd. En dat deden we dan vandaag ook met Vaderdag en een heerlijk zonnetje. Voor dames zijn er genoeg leuke outfits te vinden voor een zomergevoel, maar voor mannen soms een zoektocht. Maar hier in huis werd een top Vaderdag cadeau bezorgd, voor een echt zomerse outfit!

Blouse

Hier in huis draagt de man meestal een polo. Dit vindt hij nu eenmaal prettig dragen en staat overigens netjes. Zo draagt hij zijn favo polo shirt nog wekelijks. De staat van deze polo is na een jaar ook nog steeds goed. Maar polo’s genoeg in zijn kast, een blouse hoort nu eenmaal ook thuis in de kast. En dit hoeft echt niet een effen, saaie kleur te zijn. Dat vind ik zo zakelijk en past ook totaal niet bij de man hier in huis.

Bloemen

Al moest er hier wel eentje even slikken bij het zien van zijn nieuwe zomerse blouse. Ik was meteen verliefd op deze bloemen blouse. Uhm, te druk? Te bloemig? Te zomers?

Helemaal mis, wit zomers stofje, vrolijke subtiele bloemenprint, detail met blauwe en witte stippen bij de boorden en kraag dus gewoonweg een super blouse.

De man des huizes trok er een witte korte broek bij aan en was zelf ook tevreden. De bloemenprint was opeens wel leuk en totaal niet meer druk. De mouwen zijn opgestroopt omdat de temperatuur boven de 20 graden uitkwam, hierdoor zie je wel de blauwe met wit gestipte boordjes niet. Maar er zullen vast gelegenheden komen dat deze boordjes wel goed zichtbaar zijn.

Tevreden dus met zijn Vaderdag cadeau. Mocht je dus nog op zoek zijn naar een toffe zomer outfit voor je vriend, man, vader of opa, kijk dan eens op hemdvoorhem.

De keuze is reuze

Het fijne is dat ze verschillende maten, merken, en soorten blouses hebben. Overigens niet alleen voor een blouse kun je hier terecht. Ook polo’s, sokken, ondergoed, stropdassen en vrijetijdskleding kun je bij deze webwinkel bestellen. En de verpakking waarin het bezorgd wordt is ook nog eens de moeite waard.

 

 

Over 3 dagen is het alweer vaderdag. De meeste kinderen maken op school een knutselwerkje en leren er een versje bij. Bij Moederdag verliep dat iets anders door het thuiswerken i.v.m. corona. Mocht je kind toch niks maken op school of heb je misschien een kindje dat nog niet naar school gaat? Dan heb ik vandaag twee leuke, eenvoudige werken, die papa thuis kan ophangen.

 

Verf handjes

 

Met verf en kinderhanden kom je al een heel eind. Zoek maar eens op pinterest, je komt veel tegen. Ook wij, de kleuterjuffen, kozen voor verf en handen. De wat oudere kleuters, denk aan groep 2, kunnen dit ook al zelfstandig.

Je moet je hand twee keer insmeren met verf. De eerste keer verf je vier vingers (de duim sla je over) in de kleur van het haar. De handpalm geef je de kleur van de huid.

Vervolgens was je je handen en begin je opnieuw, of je neemt je andere hand. De handpalm en duim en pink vormen de trui. De uiteinde van de pink en de duim geef je weer de kleur van de huid. De middelste drie vingers vormen de broek van papa. Deze geef je ook een kleurtje.

 

De kinderen kunnen zelf met stift een gezichtje erin tekenen. En eventueel met papier of ook met stift een stropdas erbij maken.

Plak deze vrolijke papa op een stevig karton en plak een ophanghaakje aan de achterkant. Eenvoudig maar met een vrolijk resultaat.

 

 

Kartonnen bordjes

 

Met kartonnen bordjes kun je ook altijd wel wat leuks knutselen. Ik koos voor de instroomkinderen voor een grote medaille voor papa. Eerst weer aan de slag met verf, geel, want dit lijkt op goud.

Vaantjes eraan vastmaken en de kinderen de medaille laten versieren met plakfiguurtjes. In het midden een nummer 1 of Beste papa en klaar. Ook hier kun je een ophanghaakje aan vast maken.

 

 

 

 

Na weken thuis zitten hadden we eigenlijk wel behoefte aan iets leuks. Normaal gesproken hadden we nu ons voorseizoen op de camping maar zonder faciliteiten en toiletgebouwen hadden we besloten dit te verplaatsen naar volgend jaar. Maar met al die zonnige dagen en al wat versoepelingen leek een weekendje weg ons heerlijk, met de caravan even kamperen. Helaas werd het geen kamperen maar wel iets anders leuks.

 

Camping

 

Ik wilde best een weekendje weg, maar dan wel met de caravan. Gewoon even een kampeer seizoen gevoel. Buiten een boekje lezen, spelende kinderen en eventueel een praatje met andere mensen. Met vier personen onze eigen w.c. in de caravan gebruiken zag ik niet zitten en zonder warm water ook niet. Maar er bestaat privé sanitair. Uhm, ja vind nog maar ergens een plekje als je een kleine week van tevoren bedenkt eropuit te willen. Alles volgeboekt.

 

Vriendlief stelde daarom een huisje voor. In eerste instantie wilde ik dit niet. Het voelde anders en wat moet je op een park als je niks mag/kan? Dan kan ik beter in mijn eigen huis blijven dan ergens anders. Maar toch ging ik overstag en het was een prima keuze!

 

Roompot de Katjeskelder

 

We zochten naar parken in de buurt. Of in ieder geval op max 1,5uur rijden. We kwamen bij De Katjeskelder terecht. Vanuit ons een 1uur en 15 minuten rijden. Een afstand die te doen is. De huisjes zagen er ruim uit, bosgebied in de buurt en het zwembad open.

We boekten dus 4 dagen voor vertrek een huisje.

Bij aankomst bleek al meteen dat ze goed gedacht hadden aan alle voorschriften. Fijn om zo het park binnen te komen.

 

Ons huisje bleek inderdaad ruim. We hadden een 4 persoons huisje genomen. Dit bestond uit twee, 2 persoonsbedden, 2 badkamers voorzien van bubbelbad en stoomdouche. En verder natuurlijk woonkamer, keuken met vaatwasser en een tuintje.

Ons huisje lag meteen bij een kleine speeltuin. Voor de kinderen helemaal top. Mede door het mooie weer (Pinkster weekend) hebben we voornamelijk buiten gezeten. Alleen in de avond en voor te slapen zijn we in het huisje geweest.

 

Het zwembad, ze hebben een binnen- en buitenbad, was geopend. Reserveren hoefde niet. Bij de receptie gaven ze aan dat er een beperkt aantal mensen binnen mag, maar doordat het niet enorm druk op het park was, zou reserveren niet nodig zijn.

Dit bleek juist. We kozen er voor om in de ochtend te zwemmen. Ook hier waren prima regels waar iedereen zich aan hield. Ook werd alles goed schoon gemaakt.

Het buitenbad, heerlijk verwarmd, had ik twee ochtenden samen met dochterlief voor ons zelf. De meeste mensen in de ochtend waren met kleine kinderen en die bleven binnen zwemmen.

 

Verder konden we gewoon boodschappen op het park doen en eten bestellen. Ook was er voor de kinderen voldoende te doen. De speeltuin buiten was open, trampolines, minigolf en bij het Pick-up point kon je knutselspullen halen en spelletjes lenen. Spelletjes hadden we zelf meegenomen, maar we haalden wel wat knutsel spullen. Een prima oplossing van de animatie.

 

Het fietsverhuur was ook open, maar hier hebben wij geen gebruik van gemaakt. Wij kozen om heerlijk te wandelen. In het bos, grenzend aan het park, De Vrachelse Heide, was het fijn wandelen. Mooi gebied en vooral ook groot, picknick plekken en voldoende schaduw. We hebben dus twee keer een lange wandeling gemaakt.

 

Het was dus uiteindelijk een juiste keuze om een huisje te nemen. In Corona tijd kun je dus prima een weekendje weg. Nu zijn inmiddels de terrasjes en restaurants ook weer geopend zodat ja alweer wat meer kan.

Maar Roompot had overal goed aan gedacht en de mensen die op het park waren hielden zich keurig aan de regels. Op deze manier kun je met een gerust gevoel even eropuit. Na al die weken best fijn.

 

Nu gaan we de laatste 5 schoolweken tegemoet en dan is er zomervakantie. Onze zomervakantie is toevallig ook bij Roompot, dit geeft een fijn gevoel. We weten nu dat deze parken goed hebben nagedacht. Nu hopen dat ook echt per 1 juli de toiletgebouwen open mogen, want dan kunnen we met onze caravan richting Roompot Domburg.

 

Zou jij een weekendje weg gaan in deze Coronatijd?

 

 

Onze dochter weet inmiddels wel wat ze wil. Ze heeft een eigen wil met betrekking tot kleding en schoenen. Maar dat niet alleen. Er is nu ook een  fase dat ze lekker wil ruiken, zich wil optutten. En wat straalde ze bij het zien van de nieuwe, toffe, voguegirl lijn.

 

Voguegirl en Tina

 

In samenwerking met Tina en heel veel meiden heeft voguegirl een nieuwe lijn uitgebracht. De cosmic en sparkle lijn. Deze bestaat uit verschillende producten. En dochterlief vindt ze heerlijk.

 

Cosmic is de fruitige geurlijn en ruikt heerlijk zoet naar een fruitmix van aardbei, framboos en perzik. Sparkle is de frisse geurlijn en ruikt heerlijk zacht naar citroen, jasmijn en witte roos.

 

Haar nummer één is de douche foam. Zacht, ruikt heerlijk en ook nog eens vrolijk van kleur. De cosmic geur vooral. En eerlijk gezegd, ook ik vind deze erg fijn in gebruik en ruikt fruitig. Ook kleine broer gebruikt deze foam stiekem.

 

De set bestaat ook nog uit ant-transparant. Of anders gezegd een deodorant. Iets wat tiener meiden graag willen gaan gebruiken.

Liever geen deo? Dan kun je de bodymist gebruiken. Ook deze is verkrijgbaar in beide geuren.

 

En dat is nog niet alles. Er is ook nog parfum verkrijgbaar. Bedenk je dus maar eens hoe lekker je kan ruiken. Voor de tienermeiden ontzettend leuk om zo’n hele lijn te mogen hebben.

 

En als laatste is er nog een diy soap lab. Hiermee kun je je eigen zeep maken. Het is een compleet pakket en niet moeilijk om te maken.

 

Waar te koop?

 

Deze leuke producten krijg je bij een Tina abonnement cadeau. Maar het is ook te koop bij o.a. Kruidvat en Etos.

 

De prijzen zijn niet te duur. Daarom ook leuk om cadeau te geven aan de tienermeiden. Onze dochter heeft de producten getest en ze is erg enthousiast. Ook heeft ze haar beste vriendin al verrast met twee producten van deze mooie lijn. Een ook zij was erg blij!

 

 

 

 

12 dagen geleden kwam mijn laatste blog online, dit was met moederdag. Dit was ook de zondag voordat de scholen weer gedeeltelijke open gingen. De afgelopen twee weken heb ik dan ook weer fysiek les mogen geven i.p.v. onderwijs op afstand. En vandaag laat ik weten hoe dat was…

 

Scholen weer open

 

Maandag 11 mei mochten de scholen weer open. Ik dacht echt wat fijn. Lesgeven op afstand is toch anders. Ik heb een kleutergroep, groep 1a. Deze leerlingen hebben van ons taakjes gekregen om thuis te doen. En ze hielden ons op de hoogte met leuke foto’s en filmpjes. Ook heb ik samen met mijn klas videobellen gedaan, ontzettend leuk. Ik zag allemaal stralende snoetjes. We hebben zelfs online bingo gespeeld. Leuke ervaringen, maar toch anders dan fysiek les geven.

 

In de meivakantie ben ik samen met twee collega’s op school geweest. Even wat voorzorgsmaatregelen toepassen. Op het schoolplein werd een duidelijke eenrichtingsroute gemaakt voor ouders. Bij onze lokalen hebben we een buitendeur naar de speelplaats. Hier werden rode lijnen gemaakt dat het voor ouders duidelijk zou zijn waar ze moesten wachten. Of anders gezegd tot waar ze hun kind mochten brengen en weer ophalen.

Verder hebben we gekeken naar het speelgoed in de klas. Want ja, klei, de zandtafel, kleren in  de poppenhoek. Allemaal niet handig om schoon te maken. De keuze werd al snel gemaakt, deze materialen gaan we niet gebruiken. En ja, nu hoor ik je denken, lego blokjes dan of blokken? Uhm nee, klopt. Ook dit is onhandig met schoonmaken, maar wij hebben een fijne spray die voor dit materiaal ideaal is. Dus dit kunnen we enigszins schoonmaken.

En eerlijk is eerlijk, ik vermoed dat niet alle kleuterjuffen al het materiaal schoonmaken. Dit is gewoonweg niet te doen. We doen in ieder geval ons best met materiaal waar het wel bij kan.

 

Het was zover

 

Maandagochtend, wat voelde het fijn om weer in mijn lokaal te staan. De helft van de leerlingen zou de hele dag inclusief continu rooster komen. Ik had de leerlingen zo een plekje gegeven in de klas dat ze niet meteen naast elkaar zouden zitten.

Voor ouders was de rode streep duidelijk. Voor hun fijn dat ze de leerlingen naar binnen zagen gaan en nog snel even konden zwaaien. Nopes, bij ons niks van kinderen dumpen en tasjes naar binnen gooien. Het was fijn geregeld.

Bij binnenkomst natuurlijk meteen handen wassen. Ook hiervoor hadden we voldoende zeep en doekjes gekregen. En daarnaast ook nog een handgel.

 

Met een halve klas is les geven anders, maar toch ook weer gewoon. De eerste twee weken hebben we gewerkt rondom gevoelens en het welzijn van de leerlingen. Na 8 weken thuis zijn is dat wel belangrijk. Maar wat fijn dat ik weer kon werken, boekjes lezen, kringmomenten en spelende leerlingen om me heen.

 

En vooral zo knap van deze jonge kinderen dat ze begrepen dat ze de juf nu even niet kunnen knuffelen of mijn hand kunnen vasthouden. En eerlijk is eerlijk, 1,5m afstand houden met deze jonge kinderen is niet mogelijk. Maar we hebben geregeld handen gewassen, en na schooltijd alles goed schoon gemaakt. Ook de regels van niezen in je elleboog waren duidelijk.

En onderling waren er zelfs kinderen die elkaar niet aanraakten. Dit hadden ze thuis van papa en mama geleerd. Zo fijn. En het is helemaal niet erg als ze elkaar toch af en toe aanraken, het zijn nu eenmaal kinderen. Maar het fijne was dat ze allemaal hun best deden.

 

Nog 2 weken

 

De komende twee weken zien er nog hetzelfde uit. Daarna mogen we weer starten met een volledige klas. Ook dit vind ik prettig. Het zijn dan nog maar 5 weken tot het schooljaar voorbij is. Maar wel 5 weken die we samen kunnen afsluiten. Dit voelt toch wel prettig. Stel je voor dat je met een halve klas het jaar moest afsluiten.

Nu hopen dat ook iedereen in ons land nog even volhoudt en zich aan de regels en afspraken houdt. Dan kunnen we ook echt met zijn allen het schooljaar afsluiten. Helaas wel zonder schoolreisje en andere leuke uitjes, maar met een volle klas, maakt deze juf al blij!

 

De afgelopen twee weken ben ik dan ook druk geweest met mijn jufzaken. Voorbereiden en alvast kijken naar een nieuwschool. De formatie bij ons op school is rond dus ook ik ben al stiekem bezig met een nieuw schooljaar… de jaarbestellingen zijn gedaan. Dit maakte dat ik weinig zin en tijd had om te bloggen.

Ik was met mijn hoofd druk bezig met de juf uithangen en ondertussen ook thuis met mijn eigen kinderen. Die weer vol zaten van leuke, halve schooldagen. Dit verdiende even de aandacht.

 

Maar de komende dagen en weken komen er gewoon weer blogs online 🙂

 

 

 

Vandaag is het moederdag. De kinderen knutselen meestal vanuit school een cadeautje. Dit jaar is het allemaal iets anders, maar de juf van onze jongste zorgde dat hij thuis aan de slag kon. Onze oudste dochter maakte zelf iets. Vriendlief zorgt dan nog voor een cadeautje erbij. Dit jaar gebeurde dat niet. Ik trakteerde mezelf namelijk een week of 3 geleden op een eigen Moederdag cadeau.

 

Knutsels en ontbijtje

 

Ik werd vanmorgen verrast door een bloemen knutselwerkje en een ontbijtje. Ik kreeg broodjes in de vorm van een hart en een eitje. Allemaal gezellig. Dit jaar alleen geen gekocht cadeautje van vriendlief en de kinderen. Wij vieren deze dag sowieso niet groots dus dat cadeautje miste ik ook niet echt. Ik had mezelf immers al verwend.

 

E-reader

 

Ik lees graag boeken, maar riep altijd geen e-reader voor mij. Een echt boek, de geur soms, de bladzijdes omslaan, stiekem al eens globaal naar de laatste bladzijde kijken. Jeps, heerlijk.

Totdat ik de e-reader van mijn schoonmoeder even leende. En dat beviel me eigenlijk zeer goed. Het las fijn, makkelijk en zo licht om in handen te houden.

Na lang twijfelen, want ze zijn immers niet heel goedkoop, besloot ik om mezelf te verwennen. Vriendlief riep al meerdere keren, koop nu maar gewoon. Daar ga je veel plezier van hebben.

En zo kocht ik een week of drie geleden voor mezelf dit Moederdag cadeau. Een e-reader, kobo libra H20. Ik vind het prettig lezen en daarnaast erg licht om vast te houden. Zeker wanneer je in bed leest. Geen gedoe met een bladzijde omslaan. Of vriendlief die last heeft omdat ik de lamp aanlaat om te lezen. De e-reader is namelijk verlicht, dus ik kan prima in het donker lezen.

Daarnaast past de e-reader zich ook aan qua licht, natuurlijk licht.

 

Ik heb mijn eerste boek, deel 2 van de Zeven Zussen, Storm, er al op gelezen. En nogmaals, dat beviel me zeer goed. Nu wil het niet zeggen dat ik geen gewone boeken meer lees. Ik ben een leesfan, dus boeken blijf ik gewoon ook lezen. Zo heb ik mijn eigen minibieb voor ons huis, waar ik al twee mooie boeken heb uitgehaald. En ook las ik afgelopen week De stroopwafelshop, geleend van mijn schoonzus.

Maar nu ga ik toch weer verder op mijn e-reader. Deel 3 van de Zeven Zussen, Schaduw, staat er al op. En hier wil ik zo snel mogelijk mee beginnen.
Ik wissel mijn e-reader voor alsnog gewoon af met boeken.

 

Maar twijfel je? Ik vind het echt een aanrader. Ik ga er nog veel plezier van hebben. Zeker als ik straks op vakantie ga (hopelijk gaat dit in de zomer door) is de e-reader makkelijk. Geen gesleep met zware boeken of plaats gebrek. Ik ben dus erg blij met mijn eigen gekochte Moederdag cadeau!

 

 

 

Dit is geen gesponsord artikel, ik kocht de e-reader zelf.

 

 

 

Ik schreef bijna 8 weken geleden een blog artikel over de dingen die ik kon gaan doen bij een lockdown. Mijn werk als juf zou natuurlijk grotendeels doorgaan, maar daarnaast voldoende tijd over. Aangezien we weinig kunnen met de “gesloten deuren” en de belangrijkste opdracht #stayhome.

Vandaag kijk ik terug op deze weken, is er iets gelukt van mijn voorgenomen punten?

 

Wat als?

 

Ik schreef mijn blog dezelfde middag als de uitspraak “blijf thuis”. Scholen gingen op slot en nog veel meer. Dit had ik ook wel verwacht en dacht dus na over hoe ik mijn dagen kon gaan vullen.

 

    • Ik heb nog wat achterstallig administratie werk m.b.t. mijn jufwerk. Dit kan ik dan in orde maken. Ook moet ik nog een cursus volgen. Hiervoor heb ik dan voldoende tijd.

      Ik heb 6 weken vanuit thuis gewerkt. Veel videobellen en een aantal keer op school kinderen opgevangen. Ik heb dus ook mijn administratie kunnen bijwerken. En mijn cursus heb ik succesvol afgerond.

 

    • Werkjes van de kinderen opruimen. Op zolder ligt een stapel tekeningen, werkbladen etc van de kinderen. Deze kan ik uitzoeken en in hun bewaarmap doen.

      Ik ben de zolder op geweest. De werkjes van de kinderen eerst verdeelt in twee stapels. Van onze dochter en onze zoon. Deze stapels weer verdeelt in twee stapels, werkjes van school en tekeningen van thuis. Daarna alles in hun map gestopt. Dus ook deze klus is me gelukt.

 

    • Met de kinderen zorgen dan ze ook wat educatiefs doen op een dag. Met onze oudste, groep 5, samen lezen of sommetjes automatiseren. Met de jongste, groep 2, leuke werkblaadjes maken. Daarnaast kunnen ze zelf online oefenen. O.a. op squla, gynzy.kids of ambrasoft.

      De kinderen hebben vanuit school werk gekregen. Voor onze dochter hoefde ik weinig te bedenken. Onze zoon vond zijn werkjes soms wat “makkelijk”. Ik heb hem daarom zelf nog wat meer uitdaging gegeven.

      Toch hebben we naast het schoolwerk ook zelf nog wat dingen gedaan. Denk aan samen bakken, alles afwegen, kikkervisjes vangen en ze bekijken, klokhuis volgen, jeugdjournaal kijken en zelf paper mache “plaksel” gemaakt.

 

    • De lente schoonmaak houden. Een klusje dat er anders toch niet zo snel van komt. Alle kastjes opruimen en schoonmaken.

      Oeps, hier ben ik toch niet aan toegekomen. Naast de drie dagen dat ik thuis werkte toch nog druk met andere zaken. Zoals de kinderen helpen met huiswerk, samen leuke dingen doen en de gewone schoonmaak. Ik heb hier en daar wel een kast uitgezocht, maar een grote lente schoonmaak is er niet ven gekomen.

 

    • Starten met mijn boeken lijstje. Daarnaast heb ik ook nog een stapel tijdschriften om te lezen.

      Ik heb inmiddels deel 1 en 2 uit van de Zeven Zussen. Mooi! Deel 3 staat al op mijn e-reader. Maar ik ben nu eerst een boek aan het lezen, de stroopwafeltjesshop. Mijn lijstje om te lezen gaat dus wel prima. 1 boek heb ik eraf gehaald, dit leek me achteraf toch niks voor mij, de tweede dochter. En tijdschriften heb ik ook al gelezen.

 

    • Knutselen met de kinderen. Via pinterest nog genoeg leuke ideetjes om te doen.

      Dit hebben we een paar keer gedaan, maar eigenlijk nog te weinig. We hebben samen een paasei gemaakt en leuke poppetjes. Ook hebben we nog leuke vouwwerkjes gemaakt. Geen hele bijzondere dingen dus.

 

    • De kledingkasten opruimen, lente/zomer kleding van afgelopen jaar passen en eventueel weggeven of verkopen.

      Volgens mij ben ik met dit klusje begonnen. Het was ook zo nodig. Inmiddels zijn er een aantal zakken naar de kleding container, zakken bij de vuilnis en wat kleding en schoenen is verkocht.

 

    • Hopelijk is het mooi weer en kunnen we wel de tuin in. We boffen met een grote tuin. Hier kan ik samen met kinderen onkruid wieden, buitenspeelgoed opruimen, hun fietsen poetsen etc. Want ik denk dat we heel blij zijn dat we even naar buiten kunnen.

      We hebben echt geluk met het mooie weer gehad. We zijn dan ook veel buiten geweest. Wandelen, fietsen, skaten, thuis in de tuin. Op dit moment zijn we nog bezig met de overkapping. Hopelijk is deze vrijdag af. Kan ik het daarna gezellig maken en het buitenspeelhok van de kinderen opruimen.

 

    • De voorraadkast een beurt geven. Uhm ja, deze ligt stiekem toch een klein beetje voller dan normaal. En nee, ik heb niet geplunderd. Geen rollen wc-papier. Maar toch, je ziet om je heen zoveel geplunder dat ik toch even een paar extra dingen heb meegenomen. En dat heb ik de kast “ingegooid”

      Check, de kast is weer keurig opgeruimd. En zelfs de voorraad eerst opgemaakt voor ik nieuw eten kocht.

 

    • Mocht het nodig zijn wil ik ook een dag andere kinderen opvangen. Nu werken er veel ouders van vriendjes en vriendinnetjes ook in het onderwijs. Maar mocht er een ouder zijn die vast zit, vang ik met liefde hun kind(eren) een dagje op.

      Meteen de eerste week hebben we een ochtend het zoontjes van een vriendin bij ons gehad. Daarna was het niet meer nodig. Maar fijn dat we hun in ieder geval een dagje hebben kunnen helpen.

 

    • De speelkamer een grote beurt geven. Hier is afgelopen donderdag een nieuwe achterdeur ingezet. En het oude kozijn van de deur eruit halen zorgde nogal voor wat stof. En dat kan dus wel een schoonmaakbeurt gebruiken.

      Tja, wat kan ik hier over zeggen, haha. Dat dit weinig zin heeft? Ik heb wat dingen opgeruimd, maar binnen een dag is het weer “puin”. De kinderen horen er natuurlijk ook fijn te spelen. Maar ze komen binnen bij de achterdeur, lees zandschoenen die worden uitgetrapt, jassen die worden neer gegooid etc. Och ja…. stofvrij van het nieuwe kozijn is in ieder geval gelukt!

 

    • Aan mijn blog werken. Proberen wat vooruit te schrijven.

      Hier heb ik minder aan gedaan dan de planning, maar ik heb afgelopen periode toch wel wat artikelen online gezet. Gemist? Dan kun je hier terug lezen.

 

Deze 8 weken gingen best snel voorbij. Natuurlijk zat er wel eens een mindere dag tussen, maar klagen heb ik zeker niet. Stiekem ben ik wel blij dat de scholen weer starten en dat ik weer kan juffen. En de kinderen vinden het ook zeker fijn om weer naar school te mogen.

Hopelijk gaan we langzaam stapje voor stapje terug naar ons “oude leventjes”…..