Als kleuterjuf en moeder van een kleuter ben ik voortdurend bezig om leuke activiteiten te bedenken. Dit hoeft echt niet elke minuut van de dag, maar soms is even iets anders ook leuk. Dus even geen lego, puzzel, spelletje, kleuren of oefenen op squla.
Vanuit school krijgt onze 6 jarige natuurlijk ook leuke werkjes, maar er is zoveel leuks op het gebied van ontdekkend en bewegend leren.
Werkbladen
Op de website van kleuteruniversiteit kon je een artikel lezen over het maken van werkblaadjes. Ik ben het grotendeels wel met hun eens. Maar eerlijk is eerlijk ik gebruik ze ook wel eens in mijn klas of voor mijn eigen kind. Voor de schrijfmotoriek vind ik het overigens wel belangrijk dat ze met papier en potloden bezig zijn. Het is namelijk bewezen dat niet alleen de “grote”oefeningen het schrijven bevorderd maar ook werken op papier.
Dus af en toe een werkblaadje kan echt geen kwaad. Onze kleuter vindt het ook leuk en is er soms best even zoet mee. Maar er is natuurlijk iets waarvan ze meer leren en dat is het onderzoekend en bewegend leren. Er zijn veel leuke activiteiten te bedenken voor een kleuter. En zoals ik al zei, eens iets anders dan het binnen spelen met lego, puzzels of een spelletjes spelen etc.
Ontdekkend en bewegend leren
Kinderen leren veel door te experimenteren. Onderzoekend Leren speelt in op hun natuurlijke neiging om op verkenning te gaan en uit te zoeken hoe de wereld in elkaar zit. En op deze manier is er voor kleuters (& andere leeftijden) ontzettend veel leuke activiteiten te bedenken. Kijk maar eens mee wat je allemaal kan doen.
Kleuters hebben nu eenmaal ook veel beweging nodig dus bewegend leren is zeker zo belangrijk en leuk voor ze.
-
- IJsklontjes. Stop een diertje of iets anders in een bakje ijs. Zet dit in de vriezer. Laat je kleuter ontdekken hoe hij het diertje eruit krijgt. Maak meerdere bakjes. Zet bijvoorbeeld een bakje in de zon en in de schaduw. Welk diertje is sneller uit het ijs?
-
- Plant samen met je kind(eren) een zaadje. Kijk er elke dag even na, maak eventueel samen een overzichtje. Ook dit kan weer met een plantje in de zon en een plantje in een donkere hoek.
-
- Met dit mooie weer kun je prima gebruik maken van de schaduw. Onze kleuter is er al mee aan de slag gegaan. Wij deden het met papier maar het kan natuurlijk ook met krijt.
-
- Vrij knutselen. Laar je kind experimenten met verschillende materialen. Zo ontdekken ze wat is het stevigst, met welk materiaal blijft het het beste aan elkaar zitten.
-
- Kinderen kennen vaak wel al letters en cijfers maar de dit wil niet zeggen dat het ook beheerst wordt. Laat ze letters en cijfers schrijven in zand, scheerschuim. Meteen goed voor de motoriek.
-
- Een bak water met verschillende voorwerpen is ook leuk. Laat ze ontdekken welke spulletjes blijven drijven en welke spulletjes zinken.
-
- Neem een magneet. En laat je kind(eren) ontdekken welke spulletjes blijven plakken aan de magneet en welke spulletjes niet.
-
- Zelf een doolhof maken van lego of duplo. Hoe maak je dit en op welke manier krijg je de knikker of balletje door het doolhof heen. Ze ontdekken zo dat het bord moeten bewegen, gangetjes moeten maken etc.
-
- Maak een blotevoetenpad. Dit kan door verschillende bakken te vullen met materialen als zand, rijst, water, modder, watjes. Laar ze voelen en ontdekken.
-
- Is je kind(eren) met letters bezig? Noem een letter. Je kind gaat dan via een parcours naar een aantal kaartjes. En zoekt daar de letter die jij benoemt hebt of ze zoeken een kaartje dat met deze letter begint.
-
- Nog eentje voor bewegend leren. Je kleurt een aantal plekken op de stoep. Je laat je kind(eren) nu voorwerpen zoeken in deze kleuren en op de juiste tegel leggen.
-
- Of schrijft cijfers op de stoep. Je noemt een cijfer en laat je kind erheen rennen. Op deze manier zijn ze bewegend aan het leren, voor kleuters zeer belangrijk.
Er zijn natuurlijk nog veel meer leuke activiteiten te bedenken, maar wellicht zit hier al iets tussen dat je samen met je kleuter kan gaan doen.
Zelf ben ik al met een aantal van deze activiteiten bezig geweest en met groot succes.
Comments are closed.